آشامیدن آب آلوده به آرسنیک، ساختار قلب را تغییر می دهد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- نتایج یک پژوهش جدید نشان داد که نوشیدن آب آشامیدنی آلوده به آرسنیک، باعث ضخیم شدن دیواره بطن چپ در جوانان می گردد و خطر بروز مسائل قلبی را افزایش می دهد.

آشامیدن آب آلوده به آرسنیک، ساختار قلب را تغییر می دهد

به گزارش روزسه شنبه خبرنگاران از پایگاه اینترنتی مدیکال اکسپرس، افراد معمولا به دلیل نوشیدن آب در مناطقی که آب های زیرزمینی آلوده دارند، در معرض آرسنیک که یک شبه فلز سمی است، قرار می گیرند. مطالعات پژوهشگران پیش تر نیز نشان داده بود که قرار دریافت در معرض این ماده شیمیایی، خطر ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا و دیابت را افزایش می دهد. تحقیق اخیر که در مجله circulation: Cardiovascular Imaging منتشر شده، نخستین مطالعه ای است که فرضیه مذکور را در خصوص جوانان هندی-آمریکایی ساکن در ایالات اوکلاهما، آریزونا، داکوتای شمالی و جنوبی مورد آنالیز قرار می دهد.

در این تحقیقات، میزان آرسنیک موجود در نمونه ادرار یک هزار و 337 جوان با میانگین سنی 30.7 اندازه گیری شده و اندازه، شکل و کارکرد قلب آن ها با استفاده از پژواک نگاری قلب (echocardiography) مورد ارزیابی نهاده شد. در ابتدای این تحقیقات پنج ساله، هیچکدام از این جوانان دیابت یا مشکل قلبی نداشتند.

نتایج این پژوهش نشان داد که با دو برابر شدن مقدار آرسنیک در ادرار، خطر ضخیم شدن بطن چپ در میان همه اعضای گروه مورد آزمایش تا 47 درصد و در گروهی که فشارخون بالایی داشتند، تا 58 درصد افزایش می یابد.

به گفته گرنوت پیچلر مولف ارشد این پژوهش، اگر چه نتایج به دست آمده از این تحقیقات از آنالیز وضعیت ساکنان بومی بعضی ایالات آمریکا به دست آمده اند، اما در خصوص میلیون ها نفری که از آب آشامیدنی آلوده به آرسنیک می نوشند، نیز صدق می نماید.

اهمیت این تحقیق در آن است که از طرفی میلیون ها نفر در دنیا در معرض آرسنیک و دیگر آلاینده های فلزی قرار دارند و از طرف دیگر بیماری قلبی همچنان نخستین عامل بروز مرگ های زود هنگام در دنیا است.

علمی**9418**1485

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7360

به "آشامیدن آب آلوده به آرسنیک، ساختار قلب را تغییر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشامیدن آب آلوده به آرسنیک، ساختار قلب را تغییر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید