30 درصد یزدی ها مستاجرند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار:یزدی ها از دیرباز به خانه دار شدن بسیار اهمیت می دهند و خانه دار بودن به عنوان یکی از آیتم های مهم برای تشکیل و ادامه زندگی مشترک به حساب می آید اما در این سال ها تورم حاکم بر کشور و افزایش قیمت زمین و مسکن، آرزوی بسیاری از خانواده ها را برای خانه دار شدن نقش بر آب نموده است.

30 درصد یزدی ها مستاجرند

این در حالی است که بخش مسکن، موتور محرکه اقتصاد کشور است و تاثیرپذیری کمتری در تحریم ها دارد و قطعا با بالا بردن توان مالی و قدرت خرید مردم می توان بخش مسکن را پویا و به اقتصاد و اشتغال استان یاری کرد. جلسات مختلفی در این ارتباط برگزار شده و بخش خصوصی و بخش دولتی کنار هم نشسته اند تا تصمیمات خوبی برای بازار مسکن استان بگیرند اما هنوز نتیجه ای نداشته است. از یک طرف تغییرات مکرر در وزارتخانه ها و به دنبال آن تغییر دیدگاه ها در حوزه مسکن، همه دست به دست هم داده اند تا بخش خصوصی به این نتیجه برسد که موضوع مسکن در اولویت کاری دولت فعلی قرار ندارد. بسیاری عقیده دارند که طرح مسکن مهر، بازار مسکن را به رکود کشاند، در مقابل، بعضی نیز عقیده دارند همچنان تقاضا برای مسکن وجود دارد اما قدرت خرید مردم به قدری کاهش یافته است که با هر شرایطی برای خانه دار شدن اقدام نمی نمایند.

  • آمار بالای اجاره نشین ها

شورای مسکن استان این بار هم برای آنالیز مسائل این بخش و هم فکری برای رسیدن به نقطه نظرات مشترک برای تامین احتیاج مسکن استان تشکیل شد. مستاجر بودن 30 درصد یزدی ها آماری بود که در این جلسه حتی استاندار یزد را متعجب کرد. محمدعلی طالبی در این جلسه اظهار کرد این که 30 درصد یزدی ها مستاجر هستند برایم قابل تصور نبود و فکر می کردم که وضعیت یزد نسبت به متوسط کشوری بهتر باشد. اما این واقعیتی است که آمارهای دولتی به آن اشاره می نماید و از سوی دیگر بخش خصوصی نیز عقیده دارد که بخش قابل توجهی از اجاره نشینان در بد مسکن ها یا خانه هایی که کیفیت مناسبی برای زندگی ندارند، ساکن هستند. البته این موضوع در شورای مسکن مورد تاکید استاندار یزد نهاده شد که در کنار توجه به احتیاج مسکن باید کیفیت آن را نیز مورد توجه قرار داد، چیزی که در این سال ها کمتر به آن پرداخته شده است. وی همچنین تاکید نمود با توجه به گستردگی شهر یزد احتیاج جدید مسکن باید در بافت های موجود از جمله بافت تاریخی تامین گردد و در این زمینه ظرفیت هایی قانونی وجود دارد که باید از آن بهره بگیریم.

  • نبود توازن در توزیع ساخت وساز در استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با تأیید اجاره نشین بودن 30 درصد یزدی ها درخصوص مسائل مسکن استان یزد می گوید: آنالیز اولیه و تحلیل بازار مسکن در استان نشان می دهد که اگر چه تعداد خانه های موجود در استان از تعداد خانوارهای ساکن در استان بیشتر است، ولی باز بیش از 30 درصد ساکنان استان مستاجر هستند.

محسن صادقیان می افزاید: این آمار موید این است که حدود 100 هزار خانوار استان احتیاجمند مسکن و کاشانه هستند و یکی از دلایل بالا رفتن قیمت زمین و اجاره مسکن نیز وجود این تقاضا در بازار مسکن استان است. وی ادامه می دهد: آنالیز ساخت و سازهای شهرهای استان یزد نیز نشان می دهد که آپارتمان سازی، انبوه سازی و همچنین ساخت مسکن از سوی بخش خصوصی و مردم به صورت مجاز و غیرمجاز در حال اجرا است، ولی آنچه در نگاه اول مشهود است این که تعادل و عدالتی در توزیع ساخت وساز در شهرهای مختلف استان از جمله شهر یزد وجود ندارد. این مسئول می گوید: به نظر می رسد که ساخت وساز مسکن در مناطق مناسب و خوب شهر، برای اقشار با درآمد مناسب و بالا در حال اجرا است و بازار نسبتا مناسبی دارد، ولی مسکن مناسب برای مردم با درآمد متوسط و پایین تامین نشده است. وی می افزاید: از سوی دیگر با شرایط مالی امکان ساخت یا خرید برای این قشر از جامعه وجود ندارد و این تقاضا به سمت اجاره مسکن کشیده شده است. وجود این تقاضا افزایش اجاره بهای خانه را به همراه خواهد داشت.

ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اظهار می نماید: یکی از دلایل عدم تصمیم گیری در زمینه فراوری مسکن برای اقشار کم درآمد را می توان نبود بانک اطلاعاتی جامع از متقاضیان واجدالشرایط دانست. تعیین بودن شرایط متقاضیان یاری شایانی به برنامه ریزی و نحوه اجرای طرح خواهد نمود. وی اضافه می نماید: در برنامه ریزی برای تامین مسکن اقشار کم درآمد مهم ترین موضوع تامین زمین است؛ با تامین زمین می توان هزینه های تمام شده مسکن را برای اقشار کم درآمد کاهش داد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد می گوید: آنچه که مسلم است در ابتدا احتیاجمند تکمیل بانک های اطلاعاتی از متقاضیان کم درآمد از یک طرف و تکمیل بانک اطلاعات زمین های دولتی از طرف دیگر هستیم. در کنار آن باید به نحوه اجرای این طرح به وسیله مشارکت دولتی و بخش خصوصی توجهداشته باشیم.

  • تامین احتیاج مسکن جدید در بافت سنتی و قدیمی شهر

صادقیان با بیان این که ظرفیت بسیار خوبی در بافت سنتی و قدیمی وجود دارد، بیان می نماید: عمده محله های این بافت توخالی و دارای زمین های زیاد و خانه های قدیمی و مخروبه است. به جای این که احتیاج مسکن در حاشیه شهر تامین و باعث گسترش سطح شهر گردد، این احتیاج در بافت داخلی و قدیمی به طور کامل قابل تامین است و به این ترتیب فضاهای خالی این بافت پر و تکمیل می گردد.

وی ادامه می دهد: باید توجه داشته باشیم که بازآفرینی شهری که مورد تاکید دولت است، پتانسیل خوبی برای تامین مسکن در بافت های قدیمی فرسوده و ناکارآمد است. پایین بودن قیمت زمین در این محله ها، تسهیلات بانکی دولت برای بازآفرینی شهری و تخفیف عوارض از سوی شهرداری از جمله مزایای اجرای طرح فراوری مسکن در بافت های فرسوده و قدیمی است. وی اظهار می نماید: در جلسه شورای مسکن استان بر این مهم تاکید و مقرر شد در یک بازه زمانی و با موضوع اداره کل راه و شهرسازی زمین های دولتی متعلق به دستگاه های اجرایی استان در شهر شناسایی و با برنامه ریزی مناسب، تامین مسکن مورد احتیاج را عملیاتی کنیم.

  • انبوه سازی؛ راه چاره کاهش قیمت مسکن

نایب رئیس اتحادیه املاک یزد راه چاره موثر برای کاهش تورم بازار مسکن را فراوری مسکن در قالب طرح های انبوه سازی مانند مسکن مهر می داند و می گوید: افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی باعث افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در بازار و کاهش قدرت خرید مردم شده است. حسن ذوالفقاری درباره خالی بودن 30 درصد خانه های یزد می گوید: این آمار به صورت موقتی مربوط به مهاجرت های روستاییان به شهر و برعکس است و در حالت عادی مسکن خالی نداریم. وی ادامه می دهد: در حال حاضر تقاضا برای مسکن وجود دارد اما با توجه به گرانی و کاهش قدرت خرید مردم، خرید و فروش به حداقل رسیده و بیشتر احتیاج مسکن با خانه های اجاره ای تامین می گردد.

  • پیشنهادهای بخش خصوصی برای رونق ساخت وساز

رئیس انجمن انبوه سازان استان یزد با تاکید بر این که تقاضا برای مسکن در استان در حال افزایش است، می گوید: سالانه 8 هزار ازدواج در استان ثبت می گردد که احتیاج به مسکن جدید دارند و تامین نشدن این احتیاج، مسائل مالی و اجتماعی و فرهنگی بسیاری به دنبال خواهد داشت. سعید ساعی شاهی در گفت و گو با خبرنگاران می افزاید: یک سوم از احتیاج مسکن استان به صورت خانه های اجاره ای تامین شده است، این در حالی است که با توجه به ضوابط طرح تفصیلی گذشته که زیرزمین ها در حکم انباری مجوز ساخت می گرفتند، خانه های موجود نیز بدمسکن هستند و کیفیت لازم برای زندگی را ندارند. وی با اشاره به رکود 7 ساله ای که بر بازار مسکن استان حاکم است، ادامه می دهد: تا زمانی که دولت در نقش کارفرما وارد عمل گردد و به بخش خصوصی اعتماد نکند، مشکل مسکن حل نخواهد شد.

رئیس انجمن انبوه سازان استان یزد اظهار می نماید: پیشنهاد بخش خصوصی مسکن استان به مسئولان این است که از یک سو هزینه زمین را پایین آورده و به صفر نزدیک نمایند، از سوی دیگر هزینه های دستگاه ها از جمله شهرداری، نظام مهندسی، آب، برق، گاز را کاهش دهند تا به این ترتیب قدرت خرید مردم افزایش یابد و بازار ساخت وساز رونق بگیرد.

وی با تأیید این گفته مسئولان که در حال حاضر ساخت وساز در استان صورت می گیرد، می گوید: ساخت وساز کم و بیش در استان اتفاق می افتد اما باید دید احتیاج چه سطحی را پوشش می دهد؛ قطعا مخاطب این ساخت وسازها خانوارهای دارای قدرت پایین خرید نیستند. ساعی شاهی می افزاید: باید قبول کرد که مسکن برای دولت در اولویت نبوده است. طرح های مختلف مسکن امید، اجتماعی و غیره هیچکدام به اجرا درنیامده و زیرساخت لازم برای اجرای آنها نیز فراهم نشده است، از این رو نباید انتظار داشت که در این بازار سرمایه گذار ریسک کند و وارد عمل گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 9952

به "30 درصد یزدی ها مستاجرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 درصد یزدی ها مستاجرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید