مراسم نکوداشت زهرا محسنی بانوی هنرمند پیشکسوت صنایع دستی خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: استاد محسنی بیش از چند دهه عمر خود را در قامت احیاگر هنرهای سنتی ، با پژوهش، تالیف آموزش و پرورش صدها نفر را در جهت هنر هدایت کرد.

مراسم نکوداشت زهرا محسنی بانوی هنرمند پیشکسوت صنایع دستی خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر امروز یکشنبه 26 خرداد در مراسم نکودداشت استاد زهرا محسنی پیشکسوت صنایع دستی استان که به مناسبت هفته صنایع دستی در موزه بزرگ خراسان برگزار گشت، با خیر مقدم به پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی اضافه نمود: استاد محسنی یک نهاد کوچک از آموزش و پرورش است که هم آموزش و پرورش داده است البته جنبه پرورش او پر رنگ تر بوده است.

وی در توصیف شخصیت استاد محسنی اظهار کرد: او مهربان، صمیمی، صادق، بی ادعا، بخشنده و از نجیب ترین و کوشاترین کسانی است که مسشناسیم او هیچگه به دنبال شهرت طلبی نبوده است از این منظر به هنر نگاه نکرده است.

مکرمی فر ادامه داد: او تلاش کرده در جهت هنری گام بردارد که در مرحله نابودی و اضمهلال بوده است و ما باید قدردان او باشیم که برای احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی تلاش کرده است، او با نگاه خلاقانه خود هنردر حال منسوخ شدن را در جهت درست اش قرار داده است.

وی شرح داد: یکی از ویژگی های استاد محسنی انتقال تجربه است که بی دریغ آن چه در 5 دهه آموخته ، را بدون هیچ خساستی به هنرجویان منتقل می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی تاکید کرد: استاد محسنی به تمام هنرجویان یک نگاه را دارد و در انتقال تجربیات اش از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و تمام تلاش ود را در آموزش و آموختن به کار می برد.

مکرمی فر اضافه نمود: استاد محسنی تسلطی که در دوخت های سنتی دارد، هنر خود را از منطقه خراسان به تمام کشور تعمیم داده و مطالعات و تجربیات او به وسعت ایران بزرگ است او به مثابه یک شمعی است که هنرجوان اش چون پروانه گرد او می آیند و از روشنایی او بهره مند می شوند.

وی با بیان این که هنرجویان اش با دل از او می آموزند و عاشقانه نزد اش شاگردی می کنند، اظهار کرد: استاد محسنی هنر را با عشق آموزش می دهد وهنرجویان اش نیز با عشق از او می آموزند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی یادآور شد: اگر امروز شعله هایی از فرهنگ و هنر در گوشه گوشه کشور زبانه می کشد به مدد تلاش های هنرمندان بزرگی مانند استاد محسنی است؛ ما گرد هم آمدیم تا اعلام کنیم ما قدر دان زحمات شما در عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی هستیم.

محمد مطیع معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: استاد محسنی بعد از بازنشستگی هم علاقه و اشتیاق به آموزش هنرآموزان را دارد و هم چنان در عرصه هنر اخلاق مدارانه فعالیت می کند.

مطیع با اشاره به برنامه های مختلف روز جهانی و هفته صنایع دستی اظهار کرد: نکوداشت پیشکسوت هنرهای سنتی و صنایع دستی استاد زهرا محسنی یکی از برنامه های این هفته است که تلاش می کنیم با برگزاری این نکوداشت چند دهه تلاش این هنرمند پاس داشته شود.

وی شرح داد: در مدت 28 سال که درحوزه صنایع دستی خدمت کرده ام ، نزد استادان زیادی شاگردی کرده ام اما ارادتی ویژه به این بانوی هنرمند دارد، چون این استاد پیشکسوت اخلاق مدار است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی یادآور شد: اگر چه بعد از بازنشستگی بیشتر افراد به استراحت می پردازند اما استاد محسنی با اشتیاق و علاقه به آموزش هنرآموزان می پردازند.

مطیع به نقش هنرمندان در توسعه اقتصادی و ترویج صنایع دستی اشاره و تاکید کرد: وقتی در بحث صادرات به حد مطلوب رسیده ایم ناشی از تولیدات هنرمندان صنایع دستی بوده است که همیشه قدر دان بوده و تشکر کرده ام.

وی اضافه نمود: در چند زمینه از جمله آموزش صنایع دستی به صورت ویژه ورود پیدا کرده ایم که به همین دلیل مرکز آموزش صنایع دستی را در خیابان مدرس راه اندازی کرده ایم.

وی اضافه نمود: در مرحله اول ین کارگاه را به عنوان الگو اجرا کردیم و در در ادامه کارگاه های صنایع دستی و هنرهای سنتی در پردیس آرامگاه فردوسی راه اندازی خواهد شد که کارگاه آموزشی رودوزی سنتی با مساعدت استاد محسنی راه اندازی خواهد شد.

رونمایی از سردیس استاد محسنی

در ادامه از سردیس استاد زهرا محسنی رونمایی شد و به رسم یادبود هدایی از سوی شاگردان و هنرمندان و مدیران میراث فرهنگی به استاد محسنی تقدیم شد.

این مراسم با استقبال باشکوه هنرمندان، شاگردان و علاقه مندان به صنایع دستی و هنرهای سنتی روبه رو شد.

هم چنین در پایان مراسم به مناسبت روزجهانی و هفته صنایع دستی از هنرمندان برتر صنایع دستی استان تقدیر شد.

ساعتی قبل از برگزاری مراسم نکوداشت استاد محسنی ، کاشی ماندگارسر در منزل استاد زهرا محسنی پیشکسوت صنایع دستی استان نصب شد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 8927

به "مراسم نکوداشت زهرا محسنی بانوی هنرمند پیشکسوت صنایع دستی خراسان رضوی برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم نکوداشت زهرا محسنی بانوی هنرمند پیشکسوت صنایع دستی خراسان رضوی برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید