تهران سالانه حدود 5 میلیمتر فرونشست دارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کارشناس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: شهر تهران به طور میانگین سالانه حدود 5 میلیمتر فرونشست دارد.

تهران سالانه حدود 5 میلیمتر فرونشست دارد

به گزارش خبرنگاران پیش از صبح امروز محسن هاشمی رفسنجانی ضمن بازدید از سازمان نقشه برداری کشور به گفت و گو با مسئولان این سازمان درباره پدیده فرونشست زمین در تهران پرداخت. در این بازدید جمعی از اعضای شورای شهر از جمله محمد سالاری و محمد علیخانی حضور داشتند.

ضمن این بازدید مسعود شفیعی - رییس سازمان نقشه برداری - درباره پدیده فرونشست اظهار کرد: فرونشست در یک بازه 10 ساله با ابزارهای متنوع شناسایی شد و با استفاده از مراکز مطالعاتی مورد آنالیز نهاده شد. برای اینکه داده ها صحت سنجی گردد احتیاج به آنالیز میدانی داریم همچنین داده های ثقل سنجی و جی آی اس که در سازمان وجود دارد.

وی ادامه داد: در این سازمان بر اساس وظایف ذاتی پایش و آنالیز تغییرات زمین از فعالیت های ما است بنابراین تغییرات را اندازه گیری می کنیم و به مخاطرات پی می بریم اما علت و پدیده شناسی آن به سازمان های دیگر مربوط می گردد.

در ادامه نیز مجرب - کارشناس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران - نیز اظهار کرد: حدود سه سال اخیر با توجه به مطالعات حدود 13 تا 14 سانتیمتر در اتوبان آزادگان فرونشست رخ داده است. هم اکنون شهر تهران سالانه حدود 5 میلیمتر فرونشست دارد.

وی ادامه داد: به گفته محققان فرونشست در حال اتفاق است و از فرو چاله و فرو ریزش تفکیک شده است.

مجرب با بیان اینکه فرونشست به علت برداشت آب های زیرزمینی است، گفت: در منطقه شهریار بیشترین فرونشست اتفاق می افتد و خسارت ها نه تنها در بالادست بلکه در اطراف آن آثار بسیاری دارد. این پدیده در شرق تهران گرمسار، ورامین و سمنان نیز آثار بسیاری دارد. در حال حاضر نیز در جنوب غربی تهران پایش شروع شده است.

وی در خاتمه گفت: پس از مطالعات اجرا شده لایحه ای در این زمینه برای شورای شهر و هیات دولت آماده و 70 اقدام پیشنهاد شده است و با توجه به احتیاج ما به آب زیرزمینی و شرب تحقق برنامه ریزی ها به زمان احتیاج دارد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12649

به "تهران سالانه حدود 5 میلیمتر فرونشست دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران سالانه حدود 5 میلیمتر فرونشست دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید