انواع فن کویل و کارآمدترین آن ها

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دستگاه فن کویل وسیله ای ساده است که از یک مبدل حرارتی گرمایش و یا خنک کننده یا کویل و یک فن تشکیل شده است.

انواع فن کویل و کارآمدترین آن ها

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام ساران، این دستگاه می تواند یکی از اجزای سیستم HVAC باشد که در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی یافت می گردد. دستگاه فن کویل وسیله ای است که گاهی اوقات برای کنترل درجه حرارت در فضایی که نصب شده است بکار می رود یا می تواند در خدمت چندین فضا باشد. این کنترل یا توسط سوئیچ روشن/ خاموش دستی یا ترموستات کنترل می گردد که با کنترل سرعت فن، انتقال انرژی توسط آب درون مبدل حرارتی را کنترل می نماید.

با توجه به سادگی و انعطاف پذیری آن ها، دستگاه های فن کویل می توانند نسبت به بسیاری از سیستم های با عملکرد مشابه مالی تر باشند. حالات مختلفی برای نصب این دستگاه در دسترس است، ازجمله افقی (نصب شده در سقف) یا عمودی (نصب شده در کف).

خروجی سروصدا از فن کویل ها، مانند هر دستگاه دیگری از تهویه مطبوع، اساساً به دلیل طراحی واحد و مصالح ساختمانی اطراف آن است. برخی از آن ها نویز صوتی بسیار کمی را در محیط ایجاد می نمایند.

خروجی حاصل از فن کویل با توجه به دمای هوای ورودی به سیستم و دمای هوای خارج شده از آن می تواند برآورد گردد، هرچند که در این مورد حجم هوای منتقل شده به وسیله دستگاه نیز بایستی معین باشد. این بیان به نوعی بیان بازدهی فن کویل به زبان ساده است و در خصوص آن، ظرفیت حرارتی سیال و ظرفیت گرمای هوا نیز که هر دو در عملکرد حرارتی تأثیر دارند دخیل هستند و برای برآورد دقیق تر بایستی روی این موارد نیز متمرکز شد.

طراحی و بهره برداری از انواع فن کویل ها

سیستم فن کویل طیف وسیعی از محصولات را در برمی گیرد و با توجه به انواع مختلف کاربری ها، معینات و موارد نصب در کشورها و مناطق مختلف به ویژه در رابطه با اندازه محصول و توان خروجی آن متفاوت خواهد بود.

سیستم های فن کویل را عمدتاً به دو نوع اصلی تقسیم می نمایند. در نوع اول فن ها به گونه ای تعبیه شده اند که از به مبدل حرارتی هوا را می دمند و در نوع دیگر فن ها پس از کویل تعبیه می شوند به گونه ای که هوا را از روی کویل به بیرون می کشند. نوع دوم ازنظر حرارتی برتر هستند، زیرا معمولاً از مبدل حرارتی استفاده بهتری می نمایند.

یک سیستم فن کویل در معرض هوا ممکن است به صورت دیواری، مستقل یا به صورت سقفی نصب شده باشد و به طورمعمول شامل محفظه ای مناسب جهت کویل با فیلتر در راستا هوای برگشتی و دیفیوزر هوا در آن محفظه برای توزیع هوا است.

سیستم های فن کویل به طور سنتی می توانند دارای ترموستات دیواری باشند و یا برای کار با ترموستات، از راه دور قابل اتصال به ریموت هستند. با این حال، همان طور که در بیشتر ساختمان های مدرن با سیستم مدیریت انرژی ساختمان (BMS) معمول است، کنترل واحد فن کویل توسط یک کنترل نماینده دیجیتالی محلی (همراه با سنسور دمای اتاق و محرک های شیرهای کنترل) مرتبط خواهد بود.

از نظر سیستم عملکردی فن کویل ها به دو نوع تقسیم می شوند: واحدهای فن کویل دو لوله و واحدهای فن کویل چهار لوله. واحدهای فن کویل دو لوله دارای یک لوله آب ورودی و یک لوله برگشتی هستند. لوله تأمین نماینده بسته به زمان سال، آب سرد یا گرم را برای سیستم تأمین می نماید. واحدهای فن کویل چهار لوله دارای دو لوله تأمین و دو لوله برگشتی هستند. این امر به آب گرم یا سرد اجازه می دهد تا در هر زمان معینی وارد سیستم گردد. از آنجایی که غالباً گرم کردن و خنک کردن مناطق مختلف یک ساختمان لازم است، به دلیل تفاوت در گرمای داخلی یا افزایش گرما، فن کویل چهار لوله ای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

بسته به دمای انتخاب شده آب سرد و رطوبت نسبی فضا، احتمالاً کویل خنک نماینده از جریان هوای ورودی رطوبت جذب می نماید و به عنوان محصول این فرآیند، در برخی مواقع میعاناتی (کندانسه) را فراوری می نماید.

ساده ترین وسیله برای تخلیه میعانات از چندین دستگاه فن کویل توسط شبکه ای از لوله های کارگذاری شده است که در یک نقطه مناسب قرار می گیرند انجام می گردد.

کنترل سرعت موتورهای فن تا حدی برای کنترل گرمایشی و سرمایش خروجی موردنظر از سیستم مورداستفاده قرار می گیرد. برخی از فراورینمایندگان با تنظیم شیرهای برقی روی ترانسفورمر AC که منبع تغذیه موتور فن را تأمین می نماید، کنترل سرعت را انجام می دهند. به طورمعمول، این امر احتیاج به تنظیم در مرحله راه اندازی ساختمان دارد و بنابراین برای کار با سرعت معینی تنظیم شده است.

فراورینمایندگان دیگر موتورهای اسپلیت خازنی دائمی (PSC) را بدین منظور بکار می برند و آن را در سطح سرعت موردنظر برای طراحی واحد فن کویل تنظیم می نمایند؛ در این نوع، سوئیچ انتخابگر سرعت بالا (Off-High-Medium-Low) برای کنترل سرعت فن فراهم شده است. از سیستم های مدیریت انرژی ساختمان می توان برای کنترل اتوماتیک سرعت و دمای فن استفاده کرد. موتورهای فن به طورمعمول AC Shaded Pole یا خازن تقسیم دائمی هستند. تحولات اخیر شامل طرح های DC الکتروموتورهای بدون جاروبک و تغییر دور الکترونیکی است. در مقایسه با واحدهای دارای موتورهای 3 سرعته ناهمزمان، سیستم های فن کویل با موتورهای بدون جاروبک، میزان مصرف برق را تا 70٪ کاهش می دهد.

انتهای رپرتاژ آگهی

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 23617

به "انواع فن کویل و کارآمدترین آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع فن کویل و کارآمدترین آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید