فصل هشتم کاوش در تل آجری فارس آغاز شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: هشتمین فصل از کاوش های باستان شناسی در تل آجری از 29 شهریور توسط هیئت ایرانی- ایتالیایی در مرودشت استان فارس شروع گردیده است.

فصل هشتم کاوش در تل آجری فارس آغاز شد

به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی فارس، مصیب امیری گفت: مجوز این کاوش ها از سوی پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی صادر گردیده است.

او با یادآوری اینکه اعتبار این کاوش توسط دانشگاه بولونیا ایتالیا و پایگاه جهانی تخت جمشید تامین گردیده است، گفت: این مرحله از کاوش در تل آجری تا 12 آبان ماه سال جاری ادامه دارد.

سرپرست هیئت ایرانی کاوش، ساماندهی محوطه تل آجری را از برنامه های این فصل عنوان و اضافه نمود؛ کشف سکوهای نشیمن در اتاق مرکزی راهروی دروازه همراه با تزیین گل های لوتوس، کشف خطوط و آجر نبشته ای مزین با نام خدا به زبان عیلامی و شناسایی دیوار الحاقی واقع در شمال شرقی از دستاوردهای فصل هفتم کاوش ها بوده است.

علیرضا چاودری گفت: بر اساس لایه نگاری دقیق، 5 مرحله سکونت از زمان ساخت دروازه در شروع دوره هخامنشی تا ترک محوطه در همین دوره و وقوع زلزله و پایان ترک، تخریب و به غارت رفتن آجرهای بنا و سکونت موقت دوره های میانه اسلامی در گمانه های کاوش فصل هفتم شناسایی و مطالعه شد .

عسگری خاطر نشان کرد: از مهمترین دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی در دهه های اخیر، کشف بنای دروازه، واقع در محدوده فیروزی شهر پارسه است که با نظارت و پشتیبانی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و با همکاری دانشگاه شیراز،دانشگاه بولونیا ایتالیا و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید میسر شد .

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 1289

به "فصل هشتم کاوش در تل آجری فارس آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل هشتم کاوش در تل آجری فارس آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید