حرف مورینیو، حرف این 8 سال مورینیو: کی روش صندلی یک معلم را دارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، حرف های مورینیو،حرف دل ماست.تمام حرف این 8 سال که کی روش را داریم اما سودی از او نمی بریم.اینکه چرا مربی جدیدی در کنار کی روش تربیت نکرده ایم. مورینیو این را می داند که چنین صحبت هایی انجام می دهد.

حرف مورینیو، حرف این 8 سال مورینیو: کی روش صندلی یک معلم را دارد

حرف مورینیو، حرف دل ما

امیر اسدی، حدود 8 سال از نخستین حضور کارلوس کی روش روی نیمکت تیم ملی ایران می گذرد. در این مدت، اتفاق های متعددی اتفاق افتاده و حرف های بسیاری رد و بدل شده اما یک پرسش، هیچ گاه پاسخی دریافت ننموده. بحث و پرسش ما ارتباطی به کارلوس کی روش ندارد. مخاطب اصلی فدراسیون فوتبال است و آن هایی که در این مدت روی صندلی ریاست نشسته اند. علی کفاشیان و مهدی تاج. مدیرانی که کی روش را آوردند و از وجود او کمترین بهره را برای فوتبال ایران بردند.

ژوزه مورینیو حالا که به خاورمیانه آمده و در یک برنامه تلویزیونی، جام ملت های آسیا را تحلیل نموده، حرف های جالبی به زبان آورده. حرف هایی که همان مطالبه همیشگی ما از فدراسیون فوتبال است. مطالبه ای منطقی که هیچ گاه نه صورت گرفته و نه اراده ای برای انجام آن بوده.

بارها منتقد فدراسیون فوتبال بوده ایم. تنها در این مورد خاص، البته وسواس بسیاری هم به خرج داده ایم که چرا از وجود کی روش بهترین بهره را نمی بریم؟ چرا از او که کارهای فنی اش را قبول داریم، یاری نمی گیریم که مریبانی ایرانی نیز پیشرفت نمایند؟ چرا هرگز دنبال راهی نمی گردیم که او را کنار سایر مربیان بنشانیم و برای پیشرفت فوتبال ایران، نقطه نظرات را بشنویم؟

ژوژه مورینیو حرفی زده که هیچ کس به آن نپرداخته. او همان چیزی را گرفته که سال هاست خواسته ما از فدراسیون فوتبال است. حرف های مورینیو را بخوانید: کارلوس کی روش یکی از بهترین مربیان پرتغالی تاریخ است. او مانند ژوزوالدو فریرا، مربی السد، یک معلم است، یک مربی بزرگ که صندلی یک معلم را هم دارد. مربیان زیاد دیگری هم هستند، نه تنها در تیم های ملی، بلکه در باشگاه ها. آن ها می توانند بیشترین تاثیر را روی بازیکنان بومی داشته باشند، روی مربیان هم. فرقی ندارد در کلاس A باشید یا D، همه ما همکار هستیم. وقتی شما به یک کشور خارجی می روید، باید خودتان را در دسترس (بازیکنان و مربیان آنجا) قرار بدهید و از آن ها کار بخواهید.

  • مورینیو: کی روش صندلی یک معلم را دارد

    آیا فدراسیون فوتبال راهکاری اندیشیده که کی روش در دسترس مربیانی ایرانی باشد؟ آیا اگر فدراسیون فوتبال چنین خواسته ای را با کارلوس کی روش مطرح می کرد، او پاسخ مثبت می داد؟ با مربیان ایرانی چطور؟ این ها حرف هایی منطقی است که از زبان مورینیو جاری شده. حرف هایی که می توانیم- در صورت تمدید قرارداد کی روش یا حضور مربی خارجی جدید- آویزه گوش مان کنیم و از آن به بهترین شکل ممکن بهر ه ببریم.

    اما حرف های بعدی ژوزه مورینیو: یک مربی چه مدت کار می نماید؟ زمانی در جلسات تمرینی سپری می گردد و مدتی هم برای آماده سازی جلسات و برنامه ریزی و بررسی تمرین. آنوقت یک دقیقه برای آموزش مربیان آن کشور وقت ندارد. این چیزی است که اتحادیه ها و فدراسیون فوتبال باید به آن فکر نمایند. آن ها می آیند، پول شما را می گیرند و به خانه می روند؟ فکر می کنم آن ها باید اینجا پول بیشتری بگیرند و مسئولیت بیشتری هم بپذیرند. آیا ما به خاطر اطلاعات مان، به خاطر DNA مان یا چون در اروپا هستیم، باید این کار را بکنیم؟ نمی دانم اما همین است. فکر می کنم شما باید از مربیانی که اینجا می آیند، انتظارات بیشتری داشته باشید. -

    انتظار ما از فدراسیون فوتبال، ایجاد کارگاه های آموزشی و البته تربیت و پرورش مربیان جوان اما مستعد بود. کسی که بیاید، کنار کارلوس کی روش کار کند و بعد از او خیال ما را از داشتن مربی بزرگ آسوده. اگر از علی کریمی و جواد نکونام که هر یک مدتی کوتاه مربی تیم ملی بودند و سپس راستا جدایی را طی کردند فاکتور بگیریم، چه بهره ای از دانش کی روش بردیم؟ جز اینکه مارکار آقاجانیان را همواره روی نیمکت دیدیم و امید نمازی که در ذوب آهن نشان داد در چه حد و حدودی است. آیا اگر از کی روش و تجارب او برای ساخت یک مربی بزرگ استفاده می کردیم، با آسودگی خاطر به دوران پس از او نمی اندیشیدیم؟ پاسخ این پرسش را باید رییس فدراسیون فوتبال بدهد که شیفته فقط یک صندلی است.

    12

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3902

به "حرف مورینیو، حرف این 8 سال مورینیو: کی روش صندلی یک معلم را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرف مورینیو، حرف این 8 سال مورینیو: کی روش صندلی یک معلم را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید