انتخاب فناور تبریزی به عنوان پژوهشگر برتر کشور، تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه تبریز

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز از انتخاب دکتر سیروس خرم، فناور تبریزی به عنوان پژوهشگر برتر کشور اطلاع داد.

انتخاب فناور تبریزی به عنوان پژوهشگر برتر کشور، تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه تبریز

به گزارش خبرنگاران، اصغر عسگری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب اظهار کرد: جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز در حال حاضر، 24 هزار نفر بوده و نزدیک به 40 درصد آن ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، 50 درصد اساتید این دانشگاه، دانشیار و استاد تمام هستند.

وی اضافه کرد: نزدیک به 80 نفر پژوهشگر پسادکتری داریم که در مقایسه با سال های گذشته، رشد چشمگیری داشته است، 300 آزمایشگاه تحقیقاتی در زمینه رشته های مختلف فعالیت دارند و آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه، سال گذشته رتبه اول را در شبکه آزمایشگاهی کشور کسب کرد.

وی با اشاره به صندلی علمی دانشگاه تبریز در رنکینگ های مختلف، ادامه داد: دانشگاه تبریز در رنکینگ تایمز 2019، در رشته هایی مثل مهندسی عمران، مکانیک، هوا فضا، برق الکترونیک و شیمی جزو 50 تای اول و در مجموع جزو 600 الی 800 دانشگاه اول دنیا است.

عسگری در ادامه با اشاره به برنامه های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در هفته پژوهش، اظهار کرد: در طول سال های گذشته، 135 تفاهم نامه با دانشگاه های مختلف منعقد نموده ایم و 24 مورد نیز همکاری مشترک با کشورهای اروپایی و ترکیه داشته ایم.

وی اضافه کرد: امروز از پژوهشگران برتر دانشگاه تبریز، فردا از پژوهشگران سراسر کشور در تهران و قبل از ظهر چهارشنبه (بیست و هشتم آذر ماه) که روز پژوهش استان است، از فناوران برتر دانشگاه ها، مدارس و دستگاه های اجرایی تجلیل می گردد.

وی در ادامه از اقدام معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه تبریز برای اخذ وام 40 میلیون دلاری به منظور تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه اطلاع داد و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تشویق برای خرید کالای ایرانی، پرداخت 50 درصدی هزینه را برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی بر عهده گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا اساتید به استناد به مقالات علمی خارجی، اصرار دارند و مقالات ایرانی را بی اعتبار می دانند، اعلام کرد: پژوهش باید در کلاس دنیای اتفاق بیفتد، چرا که مقالات با سایر مقالات خارجی مقایسه می شوند، کوشش داریم تا این امکان را فراهم کنیم که دانشجویانی که مقالاتشان در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) منتشر می گردد، امکان ترجمه آن به زبان انگلیسی را نیز داشته باشند.

عسگری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: نزدیک به 40 الی 50 درصد بودجه دانشگاه های کل کشور از محل شهریه دانشجویان خارجی پرداخت می گردد و معتقد هستیم عدالت آموزشی در این خصوص باید رعایت گردد. جذب دانشجوی خارجی به دلیل ارزآوری، برای دانشگاه خوب بوده و با توجه به این که تعداد دانشجویان خارجی نسبت به سال های گذشته، افزایش یافته و مقرر شده است بعد از نوروز 98، کلاس هایی برای آموزش زبان فارسی به این دانشجویان تشکیل گردد.

وی در ادامه با اشاره به ارتباط دانشگاه تبریز با صنایع استان، اعلام کرد: نگاه به این پروژه ها، حل مسائل استان بوده و تنها نگاه مالی نداریم، سال گذشته، 50 قرارداد به ارزش مالی هشت میلیارد و 500 میلیون تومان در این زمینه منعقد شده است.

وی تاکید نمود: برای صرف هزینه در زمینه تحقیق و توسعه، نیازمند وجود شرکت های قوی و فعال در این خصوص هستیم.

عسگری در ادامه با اشاره به فعالیت های کارگروه پایش دانشگاه تبریز، اعلام کرد: راهکارهای کاهش مصرف آب در صنایع مختلف در استان در این کارگروه آنالیز می گردد و مثلا استخری که شهرداری به تازگی درست نموده بود، خارج از نظارت کارگروه پایش بود، در مجموع 150 خاتمه نامه در گروه های زمین شناسی، کشاورزی، عمران و جغرافیا در زمینه بحران دریاچه ارومیه کار شده و این موضوع از سوی دانشگاه تبریز با جدیت دنبال می گردد.

وی اضافه کرد: در طرح کاهش 40 درصدی مصرف حوضه های مختلف آب ریز به دریاچه ارومیه، حوضه آجی چای مربوط به حوزه اختیارات دانشگاه تبریز است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در خاتمه اظهار داشت: دانشگاه تنها مقصر بیکاری دانشجویان نیست، اگر دانشگاه عملکرد خوبی در این زمینه نداشت، فارغ التحصیلان ما نمی توانستند در کشورهای خارجی نیز توانمندیشان را به نمایش بگذارند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3128

به "انتخاب فناور تبریزی به عنوان پژوهشگر برتر کشور، تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب فناور تبریزی به عنوان پژوهشگر برتر کشور، تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید