کشف بقایای پستخانه ایرانی 2500 ساله در ترکیه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کاوش های باستان شناسان در تپه اولزو واقع در استان آماسیه به کشف بقایای یک پستخانه 2500 ساله ایرانی منجر شد.

کشف بقایای پستخانه ایرانی 2500 ساله در ترکیه

سیزدهمین دوره از کاوش های باستان شناسان در تپه اولزو از بیست و چهارم ماه جولای سال جاری شروع شد.تاکنون حدود 10 بنا در جریان کاوش در این تپه کشف شده است.

سوکت دونمز استاد دپارتمان باستان شناسی دانشگاه استانبول، که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد اعلام کرد، این تیم باستان شناسی بقایای بنایی را که حدود 120 متر مربع را در برمی گیرد و به نظر می رسد در گذشته به عنوان یک پستخانه مورد استفاده قرار می گرفته است، کشف کردند. به گفته سرپرست این تیم باستان شناسی، این بنای 2500 ساله به دوران حکومت ایرانیان در این منطقه تعلق دارد.

دونمز اعلام کرد: هر ساله شاهد اکتشافات مهمی در این منطقه هستیم. این منطقه از لحاظ باستان شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است. از سال 2010 تاکنون آثار و بقایای کشف شده در این منطقه، با معماری و سبک ایرانی مرتبط بوده اند. اهمیت این منطقه به ورود ایرانی ها به این مکان و ساخت بناهایی با استفاده از سبک معماری ایرانی است. آن ها یک آتشکده در این منطقه بنا کردند و سپس شهر خود را اطراف آن توسعه دادند. یک عبادتگاه جاده های سنگی و تالارهای ستون دار نیز در نزدیکی این آتشکده وجود دارد. این سالن ستون دار، اولین بنای متعلق به دوران حکومت ایرانی ها بوده که در منطقه آناتولی کشف شد. تالارهای ستون دار دیگری که متعلق به عصرهای دیگر باشند پیش از این کشف شده اند اما این تالار که قدمت آن به قرن پنجم می رسد بسیار حائز اهمیت است. اینکه این تالار درست مقابل آتشکده واقع شده است این فرضیه را به وجود می آورد که این تالار به عنوان مکانی برای گردهمایی مورد استفاده قرار می گرفته است.

ایرانیان اولین تمدنی بودند که سیستم پستی را به منطقه آناتولی آورند. آنان امپراطوری گسترده ای داشتند که از یونان تا آسیای مرکزی و مصر را دربرمی گرفت. این مناطق توسط حکمرانان اداره می شد. آنان باید اطمینان حاصل می کردند که اخبار را به طور صحیح از پایتخت به شهرهای اطراف مخابره می نمایند به همین دلیل سیستم های جاده ای متفاوتی را در اطراف مرزهایشان بنا کردند.

دونمز معتقد است ایرانی ها موقعیت های مکانی بخصوصی را برای ساخت پست خانه در نظر گرفتند.

پس از آن که این منطقه کاوشی در سال 1998 کشف شد، کاوش ها در تپه اولزو از سال 2007 شروع شد. کاوش های این دوره با همکاری 5 استاد دانشگاه، 3 باستان شناس و 15 کارآموز باستان شناسی و یک دانشجوی مرمت بناهای تاریخی از دانشگاه های مختلف تا آخر این ماه ادامه خواهد داشت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: دنیای سفر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13140

به "کشف بقایای پستخانه ایرانی 2500 ساله در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای پستخانه ایرانی 2500 ساله در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید