پویش سهم اجتماعی من ، مشارکت بازاریان اصفهان در مهار کرونا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اصناف و بازاریان اصفهان در روزهایی که جدال با کرونا دیگر محدود به تدبیر مسئولان نیست، دوشادوش اقشار جامعه پای کار آمدند و تدبیر و خلاقیت خود را برای کسادی کرونا به کار بستند.

پویش سهم اجتماعی من ، مشارکت بازاریان اصفهان در مهار کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، درست یک ماه پیش بود که با فهرست بلند بالایی از مایحتاج منزل به فروشگاه محله مان رفتم، حاج احمد، صاحب مغازه نگاه معناداری به اقلامی که احتیاج داشتم انداخت. بیا باباجان، خودت برو هر چه خواستی از قفسه ها بردار. مشتری ها همواره از اخلاقش تعریف می کردند، عین خیالش نبود که برای یافتن جنسی که می خواهیم همه قفسه های مغازه اش را به هم بریزیم، همواره یا مشغول مطالعه کتاب بود یا روزنامه و فقط وقتی مشتری ها می خواستند حساب و کتاب نمایند سرش را بلند می کرد و کارشان را راه می انداخت.

همه این خاطره ها وقتی از ذهنم عبور کرد که خود را پشت یک میز عظیم دیدم، میزی که حاج احمد چند روزی است جلوی مغازه اش گذاشته و راه را بسته است، مشتری گرامی، لطفا با فاصله یک متر از هم در صف منتظر بمانید، فهرست خریدهایی که احتیاج دارید بدهید و آنها را تحویل بگیرید، پرداخت حساب خود را فقط با کارتخوان انجام دهید.

درست حدس زدم، حاج احمد؛ کاسب مهربان و مردم دار محله، دست به کار شده تا به سهم خود کرونا را از پا در بیاورد.

برایم جالب بود که کنار کارتخوان مایع ضدعفونی نماینده و یک جعبه دستمال کاغذی هم گذاشته بود، انگار حواسش به همه چیز هست تا مبادا کرونا خراشی بر تن مشتری های چندین و چند ساله اش بیندازد.

چروک های ریز و درشت پیشانی اش حواس آدم را از ماسک گنده ای که زده پرت می نماید، انگار این ها همان خط و نشانی است که یک پیر سالخورده اما پرتجربه برای کرونا کشیده است.

نظیر حاج احمدها در اصفهان بسیار است. در روزهایی که کرونا به یک اپیدمی تبدیل شده و جان همه را تهدید می نماید، بسیاری از کاسب ها و مغازه دارهای اصفهانی نیز، کوشش می نمایند برای مقابله با این بیماری تاثیرگذار باشند.

در این میان برخی کسب و کار خود را تعطیل کردند و در خانه نشستند و شماری دیگر تمهیداتی اندیشیدند که تا می توانند راه های انتقال این بیماری را ببندند.

اصفهان، که هیاهوی دلچسب بازارهایش از روزگارانِ کهن تا به امروز زبانزد جهانیان است، در روزهای انتها سال درگیر کروناست، چیزی شبیه به یک حمله، به یک جنگ که در آن هر شهروند می گردد رزمنده تا در این میدان پرمخاطره نقشی ایفا می نماید، همانند آن روزها که کاسب های خوشنام در کوی و برزن اصفهان، حواسشان به جیب ها وسفره های مردم بود، اکنون نیز کم نیستند اصنافِ دلسوز که هر یک هر چند اندک ولی چه مهربان حواسشان به سلامت مردم است.

منصور نکویی، که حوالی میدان انقلاب فروشگاه پوشاک دارد مقررات سختی را برای مشتری ها پیاده نموده است. روی شیشه مغازه اش دست نوشته ای چسبانده که اگر می توانید همان لباس هایی که از قبل خریداری نموده اید برای عید بپوشید، کرونا جدی است.

جلوی مغازه اش یک میز کوچک گذاشته که روی آن پک عظیمی از دستکش یکبارمصرف است. مشتری هایی که حتی کرونا هم حریف آنها نمی گردد و آن دسته از مردم که هر طور شده باید در این شرایط هم پوشاک بخرند، از همان بدو ورود به فروشگاه این دستکش ها را دست می نمایند و پس از انتها فرایند خرید آنها را به سطل زباله ای که کنار همان میز است می اندازند.

نکویی می گوید: هر چه کوشش کردم نتوانستم در بازار ماسک پیدا کنم و چند داروخانه ای هم که موجود داشتند قیمتشان به صرفه نبود، برخی نیز بیشتر از چند عدد نمی فروختند، اما باز جای شکرش باقیست که بیشتر مشتری ها خودشان ماسک استفاده می نمایند.

وی اضافه نمود: اتاق های پرو را بعد از انتها خرید هر مشتری ضدعفونی می کنم که کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است، اما شاید بتوانم به سهم خود از شیوع کرونا جلوگیری کنم، اگرچه حوصله مشتری ها هم خیلی سر می رود.

او می گوید: یک هفته پیش که مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته بودند مغازه شلوغ تر می شد، اما در این هفته بیشتر وقت ها خلوت بوده و قصد دارم به زودی مغازه را تعطیل کنم و در خانه بمانم، هر چند دخل و خرجمان به هم می ریزد اما چاره ای نیست.

از هر چیز که بتوان گذشت اما از بوی وسوسه نماینده فست فود و غذاهایی که در خیابان ها و بازارهای اصفهان به مشام می رسد، نمی گردد گذشت. مکان های خوشمزه ای که اگر چه فرح بخش و نشاط آفرین است اما این روزها چنانچه غفلت گردد می تواند منشا شیوع کرونا و انتقال آن به گروه بیشماری از مردم نیز باشند.

معصومه خلجی که به همراه برادرانش در یک فست فود فروشی در محدوده چهارباغ اصفهان مشغول بکار است، در این خصوص می گوید: از وقتی که خطر کرونا جدی شد، سرو غذا را ممنوع کردیم و اجازه نمی دهیم مشتری ها در این مکان بنشینند.

وی اضافه نمود: خودمان هم مرتب دست هایمان را ضدعفونی می کنیم و برای تهیه سفارش هر مشتری دستکش هایمان را تعویض می کنیم، از ماسک فیلتردار هم استفاده می کنیم، و در تهیه غذاها نیز بسیار دقت می کنیم که همه مواد اولیه بهداشتی و عاری از آلودگی باشد.

خلجی با بیان این که به هیچ وجه اسکناس از مشتری ها نمی پذیریم، اضافه نمود: فقط یک نفر را به طور انحصاری مسئول پرداخت ها قرار داده ایم که دریافت پول را با کارتخوان انجام می دهد.

او می گوید: یک نفر را نیز مسئول هشدار به مشتری ها گذاشته ایم که فاصله با دیگران را در صف رعایت نمایند و با توجه به محدوده وسیع اطراف اجازه نمی دهیم جلوی مغازه ازدحام بگردد، با این حال بسیاری از مردم همچنان به رعایت نکات بهداشتی بی توجه هستند.

اگرچه فعالیت فروشگاه ها و حضور مردم برای خرید همچنان ادامه دارد اما پس از پیمودن جهت تقریبا طولانی در بازارهای مهم اصفهان، می توان گفت تعداد قابل توجهی ازفروشگاه ها نیز تعطیل است، برخی هم در مقایسه با چند هفته اخیر بسیار خلوت شده اند و برخی ساعت های کار خود را کاهش داده اند.

در این میان، برخی اصناف مانند میوه فروشی ها که به دلیل منبع تهیه مایحتاج روزانه شاید تعطیل بردار نباشند، باید بیش از دیگر فروشنده ها حواسشان به مساله کرونا باشد.

حاج صادق نصیری، یکی از کاسب هایی است که جلوی مغازه خود را بسته و اجازه نمی دهد مشتری به میوه ها دست بزند، خود و چند نفر از شاگردها سفارش مشتری را جدا می نمایند و به او تحویل می دهند.

میوه و سبزی ممکن است آلوده به کرونا باشد خوب بشوئید، این جمله ای است که با خط درشت بر روی یک مقوا نوشته و از سردر مغازه آویزان نموده است.

اومی گوید: به مشتری ها می گویم کارت بکشند ولی خیلی ها هم اسکناس می دهند که آنها را در صندوق جداگانه ای جمع می کنم تا سر فرصت در آفتاب یا روی بخاری پهن کنم تا ضدعفونی گردد، شاید هم همه آنها را بشویم، مانند قدیم ها که پول ها را دم عید می شستیم.

حاج صادق این را می گوید و می خندد و حواسش را خوب جمع می نماید که بقیه پول مشتری ها را از این پول ها ندهد، یک صندوق دیگر را گذاشته که پر از پول های شسته شده است. یکی از شاگردانش را نیز مسئول نموده که فقط او از مشتری ها حساب کند، آن هم با دستکش و یک انبر فلزی بلند که روش جالبی بود برای خودش، مشتری ها را هم جذب می کرد.

برای حفظ سلامت افراد شاغل در واحدهای نانوایی و پیشگیری از ابتلا آنها به ویروس کرونا، استفاده از ماسک و دستکش از سوی متصدی نانوایی الزامی اعلام شده است. این را رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت.

رسول جهانگیری اضافه نمود: نانوایی ها موظفند یک نفر را بطور اختصاصی به عنوان کارگزار دریافت پول معین نمایند و این شخص دیگر حق تحویل نان به مشتری را ندارد.

به گفته وی در فرایند پرداخت هزینه، یا خود مشتری باید کارت بکشد یا مسوول نانوایی موظف است تا یک نفر را بطور برای دریافت کارت و پول تعیین کند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان این که همه نانوایی های استان تاییدیه بهداشت را برای فضای فیزیکی خود دارند، اضافه نمود: اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا لازم است.

وی اضافه نمود: نان پس از خارج شدن از تنور، باید بطور مستقیم به مشتری تحویل داده گردد.

جهانگیری با بیان این که اطلاع رسانی و آموزش های لازم در این زمینه به وسیله پیامک، اتحادیه و اداره بهداشت به نانوایان و پرسنل آنها شده است، اضافه نمود: مردم از آگاهی لازم در این زمینه برخوردارند و امروزه دیگر کارد و چاقو برای تکه کردن یا میز برای پهن کردن نان، جمع آوری شده است.

وی اضافه نمود: شهروندان می توانند شکایات و نقدها خود را در باره متخلفان واحدهای صنفی با شماره 32352012 به واحد بازرسی اتاق اصناف اطلاع دهند و در صورت اطلاع رسانی موارد تخلف بهداشتی نانوایان هم با آنها برخورد خواهد شد.

وی بر این باور است اصناف هیچ وقت در مواقع بحران، ناسازگاری نکردند و بویژه در زمانهای نظیر سیل، زلزله و جنگ تحمیلی نهایت همکاری و تعامل را با مسوولان کشور داشته اند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان ادامه داد: همه دستورالعمل های بهداشتی در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا به واحدهای صنفی ابلاغ شده است.

وی با بیان این که شیوع بیماری کرونا رکود شدیدی در فعالیت بسیاری از صنوف این استان ایجاد نموده است، ادامه داد: در مقطع کنونی سلامتی مردم از هر چیز دیگری مهم تر است بنابراین همه باید با همکاری و همدلی اجازه دهیم که این بحران به انتها برسد و از این شرایط سخت عبور کنیم.

جهانگیری اضافه نمود: در این شرایط ممکن است برخی کسب و کارها تعطیل و یا ورشکسته شوند اما می توان با در نظر دریافت حمایت هایی در حوزه هایی نظیر مالیات، تسهیلات بانکی، تامین اجتماعی و بیمه با کمترین مشکل از این شرایط بحرانی عبور کرد.

وی با اشاره به اهمیت خدمات پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بعنوان سربازان خط مقدم جبهه سلامت در مقابله با بیماری کرونا اعلام نمود: با همکاری خیران اصناف، اتحادیه ها و بازاریان روزانه با ارائه سه میان وعده میوه در سه شیفت کاری از کادر درمانی بیمارستان های درگیر با بیماری کرونا پذیرایی می گردد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان اضافه نمود:این طرح که بیشتر جنبه معنوی دارد به منظور قدردانی از کارکنان این بیمارستان ها از سه هفته گذشته آغاز شده و تا برطرف کامل بحران بصورت مستمر ادامه دارد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تا به امروز حدود 14 هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شدند که این رقم در استان اصفهان حدود یک هزار و 200 نفر است. این خطه در رتبه سوم ابتلا به این بیماری پس از تهران و مازندران واقع شده است. مجموع جان باختگان این بیماری در کشور 724 مورد است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 25792

به "پویش سهم اجتماعی من ، مشارکت بازاریان اصفهان در مهار کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پویش سهم اجتماعی من ، مشارکت بازاریان اصفهان در مهار کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید