همدان و رویداد بزرگ بین المللی گردشگری

به گزارش مجله یک کامپیوتر، عرصه گردشگری با اینکه به شدت تحت تاثیر مسائل سیاسی و روابط بین الملل است، اما واقع گرایی کشورها در مورد حقایق جهانی و کوشش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت های ارزشمند گردشگری کشور و تدابیر و کوشش ها و تعاملات سازمان متولی، کوشش های امریکا را- دست کم در حوزه گردشگری- بلااثر نموده است.

همدان و رویداد بزرگ بین المللی گردشگری

چهلمین اجلاس بین المللی اعضای وابسته سازمان دنیای دنیاگردی سازمان ملل متحد، امروز با حضور بعضی مقامات جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل سازمان دنیای گردشگری، اعضای وابسته سازمان دنیای گردشگری از 27 کشور و فعالان صنعت گردشگری کشور در همدان، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018، شروع می شود. این اجلاس که برای نخستین بار در ایران برگزار می شود به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و طی آن، با موضوع موضوع تحول دیجیتال در صنعت گردشگری، به مسایل مختلف گردشگری دنیا، از قبیل: راه های همکاری بهتر، توسعه صنعت گردشگری، تعامل بیش تر سازمان دنیای و بخش های غیر دولتی کشورها، ترویج و تعمیم گردشگری به کلیه سطوح و لایه های اجتماعی مردم، ارتقای کیفیت خدمات گردشگری، بهره وری بیش تر از گردشگری در دیپلماسی و گسترش صلح و مسالمت دنیای، گردشگری پایدار با حفاظت از محیط زیست و منابع و سرمایه های متعلق به نسل های آینده، تسهیل سفر و باز کردن مرزها و برطرف موانع تجربه ناشناخته ها و موهبت دیدار زیبایی های کمیاب دنیا و لذت های واقعی برای همگان، برطرف مسائل اداری و کاری و تشکیلاتی و نهادسازی و ایجاد بستر های قانونی حضور بیش تر کشورها در مجامع و نهادهای بین المللی و دنیای و... می پردازد.

جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 شاهد دو دستاورد و رویداد بزرگ بین المللی بود: تبریز 2018، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی؛ و همدان 2018، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی.

رویداد تبریز، 1.5 میلیارد مسلمان و نیز علاقمندان به حوزه های فرهنگی- تاریخی را معطوف به عظمت صندلی ایران در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی و به تبع آن قابلیت و ظرفیت فراوان و کم نظیر گردشگری ایران در این بخش کرد.

همچنین همدان 2018، علاوه بر بیش از 4.5 میلیارد جمعیت دنیا در قاره آسیا، اذهان دنیا را به گذشته فرهنگ و تمدن بشری به ویژه کهن ترین تمدن ها متوجه می نماید و با باز یادآوری نقش ملت های مختلف در روند پیشرفت و تحولات حیات انسان، ارزشمندی و جاذبه های ایران و تمدن ایرانی را از حیث زیبائی های علمی و فرهنگی و تاریخی و هنری و صنایع دستی و اکوتوریسم و آنتروپولوژی و سوشیال توریسم و رشته های گوناگون برای گردشگران با علایق ویژه در منظر دنیای قرار داده است. این مساله، دستاورد و ظرفیت بزرگی برای کشور ماست که بیش از همه باید بخش خصوصی، این موهبت را در راستای توسعه کسب و کار خویش قدر بداند.

چند نکته در رابطه با رویداد همدان گفتنی است:

الف- حضور نمایندگان سازمان های گردشگری از 27 کشور، و در راس آن دبیرکل سازمان دنیای گردشگری سازمان ملل، پیغام روشنی دارد و ان این است که کوشش های امریکا و مخالفان جمهوری اسلامی ایران و بازی های سیاسی شان، دست کم در عرصه صنعت گردشگری کشور تاثیری نداشته است. آمارها حاکی از رشد بیش از 50 درصدی سفر گردشگران خارجی در نیمه اول سال به کشور است. با توجه به نشانه ها و شواهد موجود، قطعاً در زمان باقیمانده تا خاتمه سال شاهد حضور گردشگران بیش تری از اروپا و... به ویژه در زمینه های تاریخی- فرهنگی، علمی و هنری و اجتماعی و...خواهیم بود.

عرصه گردشگری با اینکه بشدت تحت تاثیر مسایل سیاسی و روابط بین الملل است، اما واقع گرایی کشورها در رابطه با حقایق دنیای و کوشش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت های ارزشمند گردشگری کشور و تدابیر و کوشش ها و تعاملات سازمان متولی، کوشش های امریکا را- دست کم در حوزه گردشگری- بلااثر نموده است.

ب- این اجلاس بزرگ که یقیناً اثرات و دستاوردهای مهم و بلندمدت و پایدار در جهت کسب صندلی واقعی گردشگری کشور خواهد داشت، حاصل همکاری و کوشش مشترک بخش دولتی و خصوصی است. افزایش تعاملات و گسترش همکاری و مشارکت بخش خصوصی در برنامه ها، همیشه نتایج چشمگیر و ممتاز دارد. باید به این نکته در تداوم فعالیت ها توجه کرد. ما باید به سهم مناسب و شایسته خود از گردش مالی صنعت گردشگری و برخورداری از مزیت های اجتماعی، فرهنگی، مالی و حتی سیاسی دومین صنعت بزرگ دنیا دست یابیم.

ج- حضور شخص دبیر کل، حاکی از صندلی و اهمیت ایران و موثر بودن آن در معادلات بین المللی و رکن تصمیم سازی و تصمیم گیری، خط مشی گذاری و جهت دهی به روینمودها و برنامه ها برای توسعه صنعت گردشگری دنیا است. به عنوان میزبان و به نیابت از بخش خصوصی و دست اندرکاران و برنامه ریزان و برگزارکنندگان اجلاس، از توجه و حضور شخص پولولیکاشویلی در این اجلاس سپاسگزاری می کنم. امیدواریم در دوره مسوولیت ایشان، چنانکه رویکرد سازمان در گذشته بوده، در بعد نگاه دنیای و سازمان های فراملی و فراسازمانی، شاهد گسترش تعاملات و همکاری ها و بسترسازی هر چه مساعدتر حضور گردشگران دنیا در ایران و باشیم. همانگونه که شعار سازمان دنیای گردشگری است، هدف گردشگری برای همه را در عمل تحقق بخشیم.

د- برای بخش خصوصی گردشگری، فرصت بسیار ارزشمند و مغتنمی است که کوشش سازنده ای در بخش بازاریابی و معرفی توانمند های خود و ظرفیت های گردشگری کشور و گسترش همکاری ها به صورت هدفمند و نهادمند و چارچوب دار بلندمدت داشته باشند. با توجه به شعار سال سازمان دنیای گردشگری- گردشگری و تحول دیجیتال- باید به سمت تجهیز خود به فناوری های نوین، شفافیت، اعتمادافرینی، و تحقق مولفه های: سرعت، دقت، صحت، اطمینان، امنیت، کیفیت و مطلوبیت، مشتری مداری، روزآمدی و نوآوری و خلاقیت و اطلاع رسانی بایسته و شایسته و... در فرآیند کسب و کار پیش برویم وگرنه نمی توانیم همپای تحولات شتابان صنعت باشیم و به پایگاه و صندلی مناسب خود نایل شویم.

ه- همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز و...، پنجره هایی است که بتوانیم سیما و پرتو حقیقت ایران را به دنیا بتابانیم. قرن حاضر، قرن برخاستن آسیاست و هزاره حاضر، دوره شکوفایی آسیا ارزیابی می شود. به عنوان یک کشور آسیایی و به عنوان مردمی، دارنده یکی از کهن ترین و برجسته ترین تمدن های بشری، باید همت کنیم تا سیمرغ فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی را به زیباترین و تماشایی ترین وجه به دنیا معرفی کنیم تا صنعت گردشگری کشور شکوفا شود. آینده اقتصاد و پیشرفت و دوام نظام سیاسی کشور - بنا به نظر صاحبنظران برجست کشورمان- تا حد بسیار بالایی به صنعت گردشگری بسته است. گردشگری می تواند ضمن حفظ منابع بین نسلی، در روندی فزاینده و رو به تزاید، صمن تامین درآمد و رفاه عمومی، وابستگی کشور را به منابع استراتژیک و حساس و تجدیدناپذیر کاهش دهد و تهدیدهای فراوان موجود را به فرصت های ارزشمند سازنده و برگ برنده در اختیار کشور تبدیل کند. تنها پیش احتیاج برای تحقق این هدف، توجه جدی ارکان مرتبط و همکاری کارگشای بخش دولتی، غیردولتی و بخش خصوصی اعم از فعالان صنعت و حوزه علمی و پژوهشی آن است.

* معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 11860

به "همدان و رویداد بزرگ بین المللی گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همدان و رویداد بزرگ بین المللی گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید