مدرسه زمستانی رمز در دانشگاه شهید بهشتی تشکیل می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، محمدرضا عارف بعداز ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری در آستانه آغاز سومین دهه فعالیت انجمن رمز ایران به بیان اهداف تشکیل این انجمن و فعالیت های راهبردی آن در حوزه امنیت فضای فراوری و تبادل اطلاعات پرداخت و از برگزاری هفدهمین کنفرانس ملی رمز ایران در هفته جاری در دانشگاه علم و صنعت اطلاع داد.

مدرسه زمستانی رمز در دانشگاه شهید بهشتی تشکیل می گردد

وی با بیان اینکه انجمن رمز ایران از 21 فروردین سال 80 فعالیت خود را با هدف گسترش و پیشبرد ارتقای امنیت فضای تبادل اطلاعات در کشور، توسعه کمی نیروهای متخصص در این حوزه و توسعه آموزش و پژوهش دانشگاهی شروع کرد، اضافه نمود: این موضوعات در آن موقع از جمله چالش های این عرصه محسوب می شد و هم اکنون نیز با توجه به شرایط کشور، همچنان از مهمترین چالش های حوزه امنیت محسوب می گردد.

عارف با بیان اینکه طی دو دهه اخیر انجمن رمز ایران بیش از 33 فعالیت راهبردی داشته است، ادامه داد: تصویب برنامه های راهبردی در حوزه رمز و نیز تشکیل شورای اجرایی رمز ایران از جمله اقدامات اجرا شده در این سال ها است. در همین حال برگزاری کنفرانس های سالانه و تشکیل دبیرخانه دائمی انجمن رمز ایران از دیگر برنامه های این انجمن در دو دهه گذشته بوده است.

وی با اشاره به فعال بودن 5 کمیته تخصصی و 4 کارگروه راهبردی در حوزه مطالعات راهبردی ، برنامه ریزی، امن سازی زیرساخت های حیاتی و نیز واژه گزینی در ذیل انجمن رمز ایران گفت: توسعه و پیشبرد اهداف ترویج علمی کشور در حوزه رمز و گسترش آن در دانشگاه ها از ابتدا تا به امروز در دستور کار این انجمن قرار داشته و از همین رو تا به امروز کنفرانس ملی رمز در 15 دانشگاه کشور برگزار گردیده است.

رئیس انجمن رمز ایران با بیان اینکه همکاری با دانشگاهها را در راستای اشاعه فعالیت های دانشگاهی در حوزه رمز دنبال نموده ایم، گفت: تشکیل مدارس زمستانی رمز در جهت ترویج این علم، از جمله برنامه های در دست انجام است که سال گذشته در دانشگاه علم و صنعت برگزار گردید و سال جاری نیز قرار است با حضور اساتید خارجی در دانشگاه شهید بهشتی تشکیل گردد.

عارف گفت: در راستای خودکفایی و بومی سازی محصولات حوزه افتا نیز با مرکز مدیریت راهبردی افتا در حال همکاری هستیم و با توجه به توانایی که در حوزه بومی سازی این محصولات در کشور وجود دارد می توانیم در بخش امنیت فضای تبادل اطلاعات، نقش موثری در منطقه داشته باشیم. به همین دلیل یکی از راهبردهای ما در این انجمن، تشویق فعالان این بخش به سرمایه گذاری در این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه راهبردی ما در حوزه رمز فراتر از نگاه علمی، ادامه داد: همکاری و هم اندیشی با دستگاههای راهبردی و نیز همکاری با مرکز ملی فضای مجازی برای ارائه خدمات و اهداف در این حوزه، در راستای این اهداف دنبال می گردد.

عارف از واژگزینی 450 واژه مرتبط با رمز توسط کارگروه واژه گزینی انجمن رمز ایران و با همکاری فرهنگستان ادب اطلاع داد و گفت: ما برای به کارگیری جوانان در حوزه رمز، کارگروه ویژه ای از شاخه های دانشجویی در دانشگاهها ایجاد کردیم که می توانند در اهداف رسیدن به سرآمدی و تاثیرگذاری در علم و دانش افتای ایران در منطقه نقش بسزایی داشته باشند.

وی با اشاره به آسیب شناسی و توانمندسازی اجرا شده در این حوزه به عنوان یکی از راهبردهای انجمن رمز نیز گفت: ما در انجمن علمی رمز، وظیفه راهبردی قائل هستیم و در همه بخش های مرتبط مشارکت داریم. به همین دلیل موضوع آسیب شناسی افتای کشور را در دستور کار داریم و در کارگروه امن سازی زیرساختهای حیاتی کشور نیز حضور داریم .

عارف در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات آینده شورای اجرایی رمز حضور خواهد داشت و امکان تمدید ریاست انجمن را دارد، گفت: اواخر شهریورماه جاری انتخابات یازدهمین شورای اجرایی رمز برگزار می گردد و با توجه به اینکه بیش از 3 دوره کاری نمی توان کاندیدا شد، در این انتخابات حضور نخواهم داشت و می روم تا جوان ترها در شورای اجرایی وارد شوند.

وی با تاکید بر توسعه همکاری های بین المللی در عرصه رمز، اظهار امیدواری کرد که دهه سوم فعالیت انجمن رمز ایران دهه پویاتر و فراگیرتری برای صنعت افتای کشور باشد.

در این نشست حبیب رستمی دبیر انجمن رمز ایران در خصوص همکاری با شورای عالی فضای مجازی به تفاهم نامه منعقد شده میان این انجمن و مرکز ملی فضای مجازی اشاره نمود و گفت: در این راستا کارگروه مطالعات راهبردی نشست های هم اندیشی تشکیل می دهد. از همین راستا مواردی به نتیجه رسیده و به شورای عالی فضای مجازی منعکس شده است. یکی از این موارد مربوط به تعاملات بین المللی در حوزه افتا بوده است.

وی گفت: این موضوع از سوی انجمن رمز طرح موضوع شد و پس از جمع بندی نتایج در کمیته مربوطه، موضوع در قالب نامه ای به رئیس جمهور ارائه شد تا مشکل موجود در تصویب امنیت افتا در حوزه بین الملل حل گردد. چرا که تا پیش از این، ایران در فرآیند شکل گیری موضوعات مربوط به امنیت افتا در بین الملل دخیل نبود.

رستمی تاکید نمود: انچه که مرکز ملی فضای مجازی از ما می خواهد این است که انجمن رمز ایران مانند رصدخانه امنیت فضای سایبری کشور ایفای نقش کند و چالش های اساسی حوزه افتا در کشور را آنالیز کند.

وی گفت: ما در حوزه رمز معتقدیم که یک رگولاتوری و تنظیم کننده نهایی باید برای امنیت فضای فراوری و تبادل اطلاعات دیده گردد و هم اکنون به این موضوع در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پرداخته نمی گردد.

رستمی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه انجمن رمز ایران در حوزه رمزارزها چه اقداماتی انجام داده است، گفت: شاید نخستین کاری که ما انجام دادیم جاانداختن کلمه رمزارزها به جای معادل خارجی این مفهوم در کشور بوده است. در همین حال جلسات متعددی با موضوع هم اندیشی موضوع رمزارزها را دنبال کردیم.

دبیر انجمن رمز ایران گفت: با پیگیری های صورت گرفته از سوی انجمن رمز ایران و نامه ای که در این ارتباط با ریاست جمهوری ارسال کردیم، موضوع ساماندهی شرایط رمزارزها در مرکز ملی فضای مجازی در دستور کار نهاده شد.

وی ادامه داد: کار ما معطوف به مبانی علمی رمزارزها است و اگر صنعت داخلی بخواهد در این حوزه فعال گردد باید آگاهی کاملی از مبانی و وجوه علمی این مفهوم داشته باشد. به همین دلیل ترغیب سواد امنیتی و فرهنگ عمومی در این حوزه در برنامه های جاری انجمن رمز قرار گرفته است.

رستمی از برگزاری کنفرانس ملی ایران در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری در دانشگاه علم و صنعت و با ارائه 80 مقاله علمی اطلاع داد و گفت: مراسم افتتاح این رویداد به صورت حضوری برگزار می گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 39909

به "مدرسه زمستانی رمز در دانشگاه شهید بهشتی تشکیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه زمستانی رمز در دانشگاه شهید بهشتی تشکیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید