فناوری ترکیب پیکسل ها چیست و چه فوایدی برای دوربین گوشی دارد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اگر طی یک حدود 2 سال اخیر به خبرهای مربوط به دوربین گوشی های هوشمند توجه نموده باشید، احتمالا بارها به عبارت ترکیب پیکسل ها یا Pixel binning برخورده اید. با وجود اینکه این روزها تقریبا دوربین تمام گوشی ها از این فناوری بهره می برند، اما هنوز تعداد زیادی از کاربران از کارکرد دقیق این فناوری اطلاعی ندارند. در این مطلب قصد داریم به زبان ساده نحوه کارکرد این فناوری و اهمیت آن را شرح دهیم.

فناوری ترکیب پیکسل ها چیست و چه فوایدی برای دوربین گوشی دارد؟

چرا اندازه پیکسل سنسور دوربین اهمیت دارد

بدنه گوشی ها از فضای محدودی بهره می برند و این محدودیت فضا تأثیر مستقیمی بر روی اندازه سنسور دوربین دارد. برخلاف دوربین های DSLR و بدون آینه که از سنسورهای بسیار عظیم تری بهره می برند، گوشی ها برای حداکثر استفاده از این فضای محدود باید راه حلهای خلاقانه ای اتخاذ نمایند تا بتوانند تجربه کاربری مناسبی را به ارمغان بیاورند.

پیکسل ها به زبان ساده نقطه های موجود در سنسور هستند که تصویر نهایی را شکل می دهند و میزان نوری که روانه پیکسل ها می شود اهمیت بسیار زیادی دارد و اینجاست که باید به اهمیت اندازه پیکسل ها بپردازیم. هرچقدر تعداد بیشتری پیکسل در سنسور تعبیه شود، به ناچار اندازه آن ها هم کاهش پیدا می نماید.

اگرچه این امر از لحاظ تئوری به ثبت جزییات بیشتر یاری می نماید، اما احتمالا برای ثبت نور تاثیر منفی دارد. سنسورهای دوربین موجود در گوشی های هوشمند اندازه بسیار کوچک تری نسبت به دوربین های DSLR و بدون آینه دارند و به همین خاطر پیکسل های موجود در آن ها هم از توان کمتری بهره می برند.

  • آیا دوربین گلکسی اس 20 اولترا می تواند جایگزین دوربین DSLR شود؟

این یک چالش مهم به حساب می آید که شرکت های سازنده گوشی های هوشمند از سال ها قبل با آن دست به گریبان هستند. همان طور که گفتیم گوشی ها فضای محدودی دارند و شرکت ها نمی توانند سنسور دوربین غول پیکر را در بدنه تعبیه نمایند. اما در این میان، فناوری ترکیب پیکسل ها می تواند به عنوان یک راه حل مناسب مورد استفاده قرار بگیرد.

چگونگی کارکرد فناوری ترکیب پیکسل ها

این یک فناوری بسیار پیچیده محسوب می شود و به همین خاطر بهتر است به زبان بسیار ساده آن را شرح دهیم. به عنوان مثال دوربین گلکسی اس 20 اولترا را در نظر بگیرید. این گوشی از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی بهره می برد. اما به لطف ترکیب 9 پیکسل مجاور می تواند عکس های 12 مگاپیکسلی ثبت کند؛ این یعنی پیکسل ها به نوعی عظیم تر می شوند و در نتیجه نور بیشتری ثبت می نمایند.

اگر کاربران از حالت 108 مگاپیکسلی برای عکس برداری استفاده نمایند، با این کار جزییات زیادی ثبت می شود و به همین خاطر نسبت به یک عکس 12 مگاپیکسلی می توانند تا حد بیشتری کراپ نمایند. اما در حالت 108 مگاپیکسلی، شرایط نوری باید مناسب باشد و مثلا تصویر در طول روز ثبت شود وگرنه با عکس بی کیفیت و نه چندان جذابی روبرو خواهیم شد.

در هر صورت، سامسونگ تنها شرکتی نیست که از این فناوری استفاده می نماید. سابقه این تکنولوژی به سال ها قبل برمی شود و مثلا می توانیم به گوشی HTC One عرضه شده در سال 2013 اشاره کنیم که با بهره گیری از دوربین 16 مگاپیکسلی خود می توانست عکس های 4 مگاپیکسلی ثبت کند. در حال حاضر هم بیشتر گوشی های جدید از این فناوری بهره می برند.

مزایا و جایگزین های فناوری ترکیب پیکسل ها

این فناوری صرفا برای دریافت مقدار بیشتری نور مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه می تواند نویز تصاویر را کاهش و دامنه دینامیکی را افزایش دهد تا مثلا در شرایط کم نور عکس های جذاب تری ثبت شود. سازندگان گوشی ها باید با محدودیت های فیزیکی دست و پنجه نرم نمایند و به همین خاطر در زمینه عکاسی همیشه در کوشش هستند که به وسیله سنسورهای کوچک، اطلاعات بیشتری را ثبت نمایند.

احتمالا می دانید که گوشی های گوگل در زمینه عکاسی یکی از بهترین ها هستند ولی این شرکت هنوز به بهره گیری از ترکیب پیکسل ها روی نیاورده است. در عوض مهندسین گوگل الگوریتم های نرم افزاری بسیار پیشرفته ای را توسعه داده اند که با پردازش تصاویر می توانند جذابیت تصاویر را دوچندان نمایند. به همین خاطر در محیط های تاریک، با بهره گیری از حالت شب این گوشی ها می توان زمان عکاسی را طولانی تر کرد ولی در عوض جزییات بسیار بیشتری ثبت می شود. اپل هم از جمله شرکت هایی است که هنوز بهره گیری از این فناوری را شروع نکرده و مانند گوگل همچنان ترجیح می دهد از دوربین های 12 مگاپیکسلی بهره ببرد.

شناخت محدودیت ها

با توجه به تمام این نکات، باید از این فناوری انتظارات منطقی داشته باشیم. روی هم رفته، این فناوری به تنهایی پاسخ محدودیت های سنسور دوربین گوشی ها نخواهد بود. به احتمال زیاد در ادامه فناوری های مکملی از راه می رسند که می توانند محدودیت های بیشتری را پشت سر بگذارند.

اگرچه نمی توان مزیت های این فناوری را کتمان کرد، اما وقتی تصاویر مبتنی بر این فناوری کنار تصاویری که از این فناوری استفاده نکرده اند قرار می گیرند، شاهد ارتقای خارق العاده ای نیستیم. اما در هر صورت سنسور دوربین گوشی های هوشمند روزبه روز فاصله خود را با دوربین های عکاسی حرفه ای کمتر می نمایند و در آینده نزدیک شاید این گوشی ها بتوانند به طور کامل دوربین های حرفه ای را کنار بزنند.

تنور رقابت بر سر اندازه سنسور دوربین گوشی های هوشمند داغ شده است

منبع: Android Central

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40901

به "فناوری ترکیب پیکسل ها چیست و چه فوایدی برای دوربین گوشی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری ترکیب پیکسل ها چیست و چه فوایدی برای دوربین گوشی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید