عضو هیئت موسس انجمن قلم ایران در تبادل نظر با خبرنگاران: استعداد، ملاک چاپ کتاب نیست، گرانی کاغذ فعالیت ناشران را متوقف نموده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تجار گفت:حرف اول را برای چاپ کتاب، توانایی و استعداد نمی زند بلکه پول در درجه اول است از این رو آثار ضغیف چاپ می گردد.

عضو هیئت موسس انجمن قلم ایران در تبادل نظر با خبرنگاران: استعداد، ملاک چاپ کتاب نیست، گرانی کاغذ فعالیت ناشران را متوقف نموده است

راضیه تجار محقق، نویسنده و از اعضای هیئت موسس انجمن قلم ایران در تبادل نظر با خبرنگار ،در مورد تاثیر نرخ کاغذ بر قیمت کتاب و صنعت نشر گفت: جواب سوال واضح و طبیعی است، گرانی کاغذ کمر صنعت نشر را می شکند یا به نوعی شکسته است و تاثیر بدی بر نویسندگان، مولفان و ناشران گذاشته است.

نویسنده کشورمان در مورد تاثیر گرانی کاغذ روی مطالعه و فرهنگ کتاب خوانی مخاطب اعلام کرد: تمام این ها یک چرخه است که به یکدیگر ربط دارد؛ گرانی کاغذ باعث افزایش قیمت کتاب می گردد و همین افزایش قیمت کتاب، فشار زیادی به ناشران وارد می نماید.

وی اضافه کرد: صنعت نشر برای خود پشتیبان دارد و ناشران حمایت خاصی از یکدیگر دارند که بیشتر با حساب و کتاب سر و کار دارد و در اینجا بیشتر نویسنده ضرر می نماید چرا که معمولا کار خوب با رقم پایین از نوقلمان یا تازه کاران خریداری می گردد و ناشران معمولا از آن ها برای چاپ کردن کتاب پول می گیرند که این موضوع آسیب جدی به کسانی که توانایی بالایی برای نوشتن کتاب دارند، وارد می کند.

تجار با اشاره به روند افزایش قیمت کاغذ و تاثیر آن بر جریان فرهنگی کشور اضافه کرد: حرف اول را برای چاپ کتاب، فرهنگ، توانایی و استعداد نمی زند بلکه پول در درجه اول است و همین باعث می گردد بعضی آثار با محتوای ضغیف وارد دایره چاپ کتاب گردد که این یک مصیبت است چون متاسفانه توانایی خرید کتاب به دلیل گرانی و تامین مواد اولیه برای زندگی از افراد سلب می گردد و در آخر لیست قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه باید هوشمندانه عمل گردد،گفت: از نظر بینش و فرهنگ خواندن، مردم ما بیشتر دوست دارند بشنوند تا بخوانند. در کشور ما اقلیتی برسر محور قرار دارند که این جهان را شناخته اند و همین ها هستند که بیشترین دغدغه را برای استمرار فرهنگ مطالعه دارند از این رو سعی می نمایند مخاطب را وارد فضای خواندن نمایند نه شنیدن.

تجار اعلام کرد: هیچ چیزی واقعا جای مطالعه را نمی گیرد و از هیچ طریقی انسان نمی تواند این گونه امپراطور خلوت خود باشد و تجربه کسب کند و لذت ببرد و به فرهنگ، بینش و خرد خود بیفزاید از این رو باید فرهنگ مطالعه را در کشوراشاعه بدهیم.

وی با بیان اینکه سال های اخیرخوشبختانه صحبت های زیادی در این خصوص شده است،گفت: هرکسی در توان خودش این کار را انجام می دهد، اما کوشش باید خیلی فراتر از این ها باشد و در این زمینه خبرنگاران زیادی را می شناسم که کوشش نموده اند، اما عده ای در صفحات مجازی به انتشار اخبار دروغین می پردازند یعنی تا این حد توانایی دارند که در آخر چیزی جز استرس و تخریب فرهنگ باقی نمی ماند از این رو احتیاج است همه را درگیر این مقوله کرد.

تجار با اشاره به شانس حضور ناشران در نمایشگاه کتاب با توجه به گرانی کاغذ گفت: بسیاری از ناشران خرده پا و کوچک که می خواستند در کار فرهنگ باقی بمانند حذف می شوند چرا که با این گرانی نمی توانند کار نمایند از این رو بسیاری از ناشران به دلیل گرانی کاغذ ترجیح می دهند به ساندویچ فروشی روی بیاورند و اصلا در نمایشگاه کتاب حاضر نشوند.

نویسنده کشورمان در مورد انتظارما از صنعت نشر کشور در آینده اعلام کرد: باید فکری برای این موضوع گردد وقتی زلزله یا سیلی می آید مسئولان وارد این مقوله می شوند و برای برطرف این مشکل، هم فکر می نمایند هم عمل.

وی با انتقاد از اینکه آسیب عمیقی که به مقوله فرهنگ وارد می گردد دیده نمی گردد، گفت: باید افراد متخصص و متعهد در این زمینه تصمیم گیری نمایند و ساختار هایی پیدا نمایند و در صورت امکان سعی نمایند در حد توانایی گوشه هایی را هم ترمیم نمایند و به صورت جدی و فعال تر به برطرف این مشکل بپردازند.

تجار با اشاره به گران شدن سایر ابزار های چاپ اظهار کرد: قیمت ها در حال نوسان است و مردم با دلار و یورو سنجیده می شوند. ابزار های چاپ به شدت گران شده است. چندی پیش با ناشری صحبت کردم که می گفت تعداد کارمندانی که قبل از عید داشتم نسبت به حال حاضر بسیار کمتر شده است، حتی به تعداد چاپ کتاب در سال گذشته نسبت به سال جدید لطمه وارد شده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 6855

به "عضو هیئت موسس انجمن قلم ایران در تبادل نظر با خبرنگاران: استعداد، ملاک چاپ کتاب نیست، گرانی کاغذ فعالیت ناشران را متوقف نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو هیئت موسس انجمن قلم ایران در تبادل نظر با خبرنگاران: استعداد، ملاک چاپ کتاب نیست، گرانی کاغذ فعالیت ناشران را متوقف نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید