عراق، سرنوشت ریاست جمهوری در صورت استعفای صالح، سه سناریو درباره نامزد نخست وزیری از نگاه الخزعلی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سه گزینه درباره نامزد نخست وزیری از نگاه الخزعلی،انتقاد یک نماینده مجلس از صالح و متهم کردن وی به نقض قانون اساسی، تکلیف ریاست جمهوری در صورت استعفای صالح و تاکید یک عضو ائتلاف البناء بر کارشکنی آمریکا در جهت تشکیل دولت از جمله خبرهای عراق است.

عراق، سرنوشت ریاست جمهوری در صورت استعفای صالح، سه سناریو درباره نامزد نخست وزیری از نگاه الخزعلی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عدی عواد نماینده مجلس عراق، برهم صالح رئیس جمهوری این کشور را به نقض قانون اساسی متهم کرد و از وی خواست در مورد فردی که شامگاه گذشته با وی تماس گرفت، صریحا با مردم صحبت نموده و درباره آن شرح دهد.

عواد در توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت : رئیس جمهوری با نپذیرفتن مامور کردن نامزد فراکسیون بزرگتر قانون اساسی و سوگند خود را نقض نموده است.

عواد اضافه نمود : رئیس جمهور باید درباره کسی که بین ساعت 22 تا 23 شامگاه گذشته با وی تماس گرفت و پیامی که به وی رسید، صریحا با مردم حرف بزند.

در صورت استعفای برهم صالح چه خواهد شد؟

در صورتی که برهم صالح از ریاست جمهوری استعفا دهد، رئیس مجلس، مسئولیت وی را برعهده خواهد گرفت.

حیدر الصوفی کارشناس قانون اساسی تاکید نمود محمد الحلبوسی رئیس مجلس جای رئیس جمهوری را در صورت استعفا خواهد گرفت. الصوفی که با شبکه العهد گفت وگو می کرد، گفت اشاره تلویحی برهم صالح رئیس جمهور به استعفا در این شرایط سخت به معنای فرار از پایبندی به قانون اساسی و نقض و اخلال در این قانون است.

وی اضافه نمود : رئیس جمهوری هیچ بهانه ای برای فرار یا ادعای وجود فشارهای سیاسی بر خود را ندارد، زیرا پایبندی به قانون اساسی بر صالح تحمیل شده و در نتیجه نقض آن وی را در برابر بازخواست دادگاه عالی فدرال قرار می دهد.

این کارشناس عراقی خاطر نشان کرد : در صورتی که رئیس جمهوری شخصا استعفای خود را تقدیم رئیس مجلس کند و هفت روز از آن بگذارد، رئیس مجلس جای وی را خواهد گرفت، زیرا رئیس جمهوری معاونانی که جانشینش شوند، ندارد.

معرفی یک نامزد دیگر برای تصدی نخست وزیری

وجیه عباس از نمایندگان ائتلاف البناء(به رهبری هادی العامری)، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی را برای تصدی نخست وزیری آینده نامزد کرد.

عباس گفت دولت آینده برای برگزاری انتخابات زودهنگام فعالیت خواهد نمود، این در حالی است که گروه های سیاسی از نبود اعتماد میان خود و ملت گلایه دارند.

وی اضافه نمود من شخصا، قاضی فائق زیدان را برای تصدی نخست وزیری دولت موقت نامزد می کنم و اینکه وی در انتخاب وزیران از میان قضات آزادی داشته باشد، زیرا آنها تنها کسانی هستند که خود را پل اعتماد سازی با ملت می دانند.

مخالفت آمریکا با هر نامزدی که ائتلاف البناء معرفی می نماید

وجیه عباس نماینده مجلس عراق توضیح داد آمریکا عملا به مخالفت با هر نامزدی که ائتلاف البناء برای تصدی نخست وزیری دولت آینده معرفی می نماید، می پردازد. وی اضافه نمود شرایط سیاسی پیچیده و تا حد هرج و مرج گونه حاکم است، به طوری که حتی اگر 100 شخصیت هم برای نخست وزیری نامزد شوند، برای لغو نامزدی آنها و اهانت به آنها کوشش می نمایند.

این نماینده خاطر نشان کرد آنچه در جامعه عراق مطرح است، اینکه آمریکا مخالف هر نامزدی از سوی ائتلاف البناء است، زیرا البناء به تبعیت کامل از ایران است، در حالی که این تصور اشتباه است.

عباس همچنین گفت توافق سیاسی یک فریب بزرگ است که همه سیاستمداران از سال 2003 تا به امروز در پیش گرفته اند.

این عضو ائتلاف البناء به عنوان فراکسیون بزرگتر در مجلس عراق تصریح نموده است مجلس در مسئله برکناری برهم صالح یا عدم برکناری آن پس از موضع اخیر وی تصمیم گیرنده است.

وجیه عباس تاکید نموده است که برهم صالح ثابت کرد که نقش خود را به عنوان رئیس جمهور ایفا نمی نماید

افشای تهدید علیه برهم صالح در صورت مامور کردن نامزد ائتلاف البناء

محمد نوری عبد ربه از نمایندگان ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی فاش کرد که برهم صالح در معرض تهدید قرار گرفته است که اگر نامزد ائتلاف البناء را برای تشکیل دولت جدید مامور کند، در کاخ ریاست جمهوری با پهپاد هدف قرار خواهد گرفت.

وی که با شبکه العهد و برنامه موسوم به بتوقیت العاصمه گفت وگو می کرد، گفت رئیس جمهور منتظر توافق سیاسی فراکسیون های مجلسی است که این امر محقق نشده است.

سه گزینه درباره نامزد نخست وزیری از نگاه الخزعلی

قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق از سه گزینه درباره نامزد نخست وزیری سخن گفت و خواستار شخصیت قدرتمند برای تصدی نخست وزیری شد.

بر اساس گزارش شبکه السومریه، الخزعلی اعلام نمود که از برگزاری انتخابات(زودهنگام) به شرط ثبات امنیتی حمایت می نماید.

الخزعلی که با شبکه المیادین گفت وگو می کرد، گفت : سه گزینه در برابر ما درباره نامزد نخست وزیری وجود دارد، اول اینکه نخست وزیر یک شخصیت سیاسی حزبی وابسته به یکی از طرف های ائتلاف البناء به عنوان مثال باشد که البته این حق البناء بر اساس قانون است، ولی در شرایط کنونی، این مسئله صد در صد مورد مخالفت مردمی است.

الخزعلی اضافه نمود گزینه دوم، انتخاب یک شخصیت سیاسی اما نه حزبی است، که از نظر نسبی ممکن مورد قبول قرار گیرد یا از نظر نسبی رد گردد، هر شخصی که باشد، با مخالفت نسبی روبرو خواهد شد.

دبیرکل عصائب اهل الحق ادامه داد سومین گزینه این است که یک شخص کاملا مستقل انتخاب گردد به این معنا که چنین فردی قبلا نه نماینده بوده باشد نه وزیر که این مسئله با مقبولیت بالایی روبرو خواهد شد، ولی خطراتی هم به دنبال دارد از این نظر که چنین شخصی فاید تجربه سیاسی است که وی را شایسته رهبری کشور در این برهه حساس کند، .

الخزعلی گفت بین این گزینه ها، نظر شخصی من این است که شخص ثالث را انتخاب کنیم، مبنی بر اینکه شخصیت سیاسی را انتخاب کنیم که قدرت شخصی دارد و در تصمیمات سیاسی اساسی از وی حمایت نموده و در کنارش قرار بگیریم و همه ما مسئولیت را برعهده بگیریم و کشور را به ساحل امنیت و آرامش برسانیم. دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق خاطر نشان کرد مسئله مهم در حال حاضر انتها دادن به نزاع است.

وی در ادامه به موضع اخیر برهم صالح رئیس جمهور عراق و آمادگی اش برای استعفا اشاره نمود و گفت استعفای رئیس جمهوری، درست و قابل توجیه نیست، وظیفه رئیس جمهور فقط مامور کردن نامزد نخست وزیری برای تشکیل دولت است.

الخزعلی درباره برگزاری انتخابات هم گفت برگزاری انتخابات در سایه شرایط بی ثباتی مقدمه ای برای رفتن به سمت جنگ داخلی است، ما خواستار برگزاری انتخابات در اسرع وقت به صورت مشروط هستیم که یکی از مهمترین شروط آن، ثبات امنیتی است.

خبر دیگر اینکه حنان الفتلاوی از نمایندگان سابق مجلس عراق و رئیس گروه موسوم به حرکت اراده درباره سرنوشت مرحله آینده ابراز نگرانی کرد و گفت وقتی پنج یا شش فراکسیون قادر نیستند در کنار هم بنشینند و درباره یک نامزد برای تصدی نخست وزیری بر اساس ویژگی های معین شده از سوی مرجعیت توافق نمایند، چگونه 239 نماینده ای که بر اساس انتخاب فردی در انتخابات آینده انتخاب خواهند شد، درباره نامزد نخست وزیری به توافق خواهند رسید و چقدر زمان برای تشکیل دولت احتیاج خواهد بود؟ آیا سرنوشت نامعلوم یا هرج و مرج در انتظار کشور خواهد بود؟

خبر دیگر اینکه ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر اعلام نمود به عنوان اپوزیسیون در مجلس عمل خواهد نمود و هیچ طرفی در انتخاب یا پذیرش یا حمایت از هر نامزدی برای تصدی نخست وزیری آینده نخواهد بود.

این در حالی است که یک فعال نزدیک به مقتدی صدر به رد سه گزینه پیشنهادی خود برای نخست وزیری اعتراف نموده است.

صالح محمد العراقی از افراد نزدیک به مقتدی صدر رهبر جریان صدر امروز آدینه اعتراف کرد عدم پاسخ تظاهرات نمایندگان به سه نامزدی که روز گذشته به آنها ارائه شد، به معنای مخالفت آنهاست. وی از فراکسیون سائرون خواست هر نامزد و شیوه ای که مخالف شیوه آنچه وی معارضه سازنده مردمی خواند، رد نمایند.

العراقی در صفحه خود در فیسبوک نوشت با توجه اینکه پاسخی از سوی تظاهرات نمایندگان به پست اخیر من(درباره سه نامزد پیشنهادی که العراقی در صفحه خود قرار داده بود) دریافت ننموده ام، من آن را به مثابه مخالفت آنها با نامزدهای یاد شده می دانم.

وی اضافه نمود : برادران در ائتلاف سائرون چه در حال حاضر و چه بعدا نباید نامزدی معرفی نمایند، بلکه باید رویکرد معارضه سازنده مردمی را از داخل مجلس در پیش بگیرند.

العراقی در صفحه شخصی خود در فیسبوک اسامی افراد پیشنهادی برای تصدی نخست وزیری را اعلام نموده است که شامل مصطفى الکاظمی، رحیم العگیلی و فائق الشیخ علی هستند.

خبر دیگر از عراق اینکه احمد الصافی نماینده مرجعیت عالی دینی در خطبه های نماز آدینه در کربلای معلی تنها به مسائل شرعی و اخلاقی و اسلامی پرداخت و به مسائل سیاسی به ویژه تحولات مربوط به معرفی نامزد نخست وزیری و تشکیل دولت جدید نپرداخت که بعضی طیف ها آن را نشانه نارضایتی مرجعیت از دست نیافتن گروه های سیاسی به توافق درباره معرفی نامزد نخست وزیری قلمداد نموده اند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 19708

به "عراق، سرنوشت ریاست جمهوری در صورت استعفای صالح، سه سناریو درباره نامزد نخست وزیری از نگاه الخزعلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، سرنوشت ریاست جمهوری در صورت استعفای صالح، سه سناریو درباره نامزد نخست وزیری از نگاه الخزعلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید