سرنوشت اسفبار تپه تاریخی 5000 ساله که زیر 50 تن زباله مدفون شده!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تپه 5 هزار ساله زیر 50 تن زباله

در روزهای اخیر خبرهایی تلخ و دردآور مبنی بر دفن شدن تپه 5 هزار ساله زیر 50 تن زباله به گوش می رسد که این موضوع هم برای دوست داران محیط زیست و باستان شناسان بسیار ناراحت کننده است. چند سال قبل زمانی که باستان شناسان یک تیم باستان شناسی در حین کاوش های خودشان به تپه ای تاریخی که با قدمت 5 هزار سال رسیدند. این موضوع در زمینه تاریخی ارزش و اهمیت بسیار بالایی داشت که با دپوی زباله در آن دیری نبایید که شادی کشف و غم از دست دادن تبدیل شد. در مورد دپوی زباله در تپه 5 هزار ساله بابل تیم خبری خبرنگاران مطلبی را تهیه نموده است که در صورت علاقمندی به این موضوع می توانید ما را همراهی کنید.

سرنوشت اسفبار تپه تاریخی 5000 ساله که زیر 50 تن زباله مدفون شده!

سرپرست تیم کاوش باستانی شناسی تپه بزرودپی بابل در واکنش به دپوی زباله در محل تفحص باستان شناسی این تپه بزرودپی بندپی غربی بابل اعلام نمود: در زمان پاکسازی این محل حدود 50 تن زباله تخلیه شد و نکته جالب اینجا است که این محوطه در ابتدا 15 هکتار بوده که اکنون تنها 2 هکتار از آن باقی مانده است.

این تپه، بزرودپی نام دارد و متاسفانه در حال حاضر زیر 50 تن زباله مدفون شده است و متاسفانه در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تبدیل شدن محل کاوش و کشف تمدن 5000 ساله بابل به زباله دانی در فضای مجازی فراگیر شده است.

در خبرها این چنین مطرح شده بود که در کمتر از سه ماه پس از آغاز کاوش باستان شناسی در تپه تاریخی بزرودپی بندپی غربی بابل و بعد از اتمام فاز اول کاوش های باستانی، در حال حاضر این منطقه به محلی برای تخلیه زباله ها تبدیل شده است.

سرپرست تیم باستان شناسی تپه 5 هزار ساله بزرودپی در بابل در مصاحبه ای که برا خبرنگاران خبرگزاری های رسمی داشته اند این طور بیان نموده اند که اینکه جامعه و مردم نسبت به حفظ آثار تاریخی حساس نیستند و در حراست از آن سهل انگار هستند، اظهار کرد: این موضوع در مواردی مانند آب، محیط زیست و جنگل ها نیز مصداق داشته که یکی از عیوب اساسی جامعه کنونی ایران است.

وی در ادامه صحبت های خود از تطابق نداشتن و به رسمیت نشناختن مناطق تاریخی توسط مردم به عنوان مشکل اصلی بروز بعضی ناملایمات در اماکن باستانی و آثار تاریخی یاد کرد و با یادآوری اینکه فرهنگ جامعه دچار ایرادهای اساسی است، توضیح داد: در کشورهای پیشرفته و به ویژه در اروپا مردم نسبت به آثار تاریخی اینگونه بی توجه نیستند بنابراین این موضوع باید در کشور آسیب شناسی گردد.

سرپرست تیم کاوش باستانی شناسی تپه بزرودپی بابل در واکنش به دپوی زباله در محل تفحص باستان شناسی این تپه بزرودپی بندپی غربی بابل اعلام نمود: در زمان پاکسازی این محل حدود 50 تن زباله تخلیه شد، نکته جالب اینجا است که این محوطه در ابتدا 15 هکتار بوده که اکنون تنها 2 هکتار از آن باقی مانده است.

بنابر گزارشی که فاضلی با خبرنگاران ایسنا داشت، با اشاره به اینکه مردم نسبت به فرهنگ و حفظ آثار تاریخی بیگانه هستند از غارت این آثار در تپه شهنه پشت (هفت تپه) بابل اطلاع داد و تاکید نمود: صدها قبر باستانی در این مکان توسط افراد عامه به غارت رفته است که جامعه هیچ حساسیتی در این موضوعات از خود نشان نمی دهد.

وی با ذکر مثالی به حساسیت دولت و مردم اروپا در خصوص آلودگی آب های آزاد، اشاره و مطرح نمود: در کشور انگلستان اگر کیسه حمل کالا در اختیار نداشته باشید لزوما باید کیسه پلاستیکی بخرید که مبلغ حاصل از این خرید مستقیما برای تمیز کردن اقیانوس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این محقق، کاوش گر و باستان شناس در ادامه از درختکاری و زیباسازی مکان کاوش و تبدیل آن به سایت موزه در آینده نزدیک اطلاع داد و با بیان اینکه این فعالیت ها به رشد عمومی فرهنگ جامعه یاری خواهد نمود، گفت: همه این فعالیت ها زمانی اثربخش است که همه مردم اعم از دانش آموزان، دانشجویان، جوانان، ساکنین و دیگر اقشار دست به دست هم در آباد نگاه داشتن این اماکن تاریخی و باستانی کوشا باشند.

فاضلی با اشاره به اینکه هر یک از نهادها همچون شهرداری و میراث وظایف خاص خود را دارند و اکثر مسئولان در این راستا قدم برداشته اند، یادآور شد: مردم باید در این زمینه ها وارد عمل شده تا بتوان تغییرات مثبتی را شاهد بود ضمن اینکه ورود اصحاب رسانه در زمینه فرهنگ سازی با کارهای ریشه ای ضروری به نظر می رسد.

بنابر گزارشی که بدست ما رسیده است چندی پیش که سرپرست تیم کاوش باستان شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل از کشف اسکلت دختر بچه ای 5000 ساله در تپه های باستانی این منطقه اطلاع داده و گفته بود: اسکلت دختری حدوداً 13 تا 14 ساله نیز در این منطقه کشف شده است که درفشی در کنارش و گردنبندی از جنس صدف، سنگ و قیر در گردن او قرار داشت و با آنالیز های به عمل آمده قدمت این اسکلت به 3000 تا 5000 سال تخمین زده شده است.

در انتها صحبت هایی که فاضلی با خبرنگاران داشت، به این موضوع که شهرستان بابل از لحاظ تخریب و تجاوز آثار تاریخی در رتبه اول مازندران واقع شده است نیز گفت: در معرض انتقال زمین سوخته به نسل های بعدی هستیم؛ در منطقه هفت تپه 400 تا 500 حفاری غیرمجاز انجام شده که احتیاج است در آن قسمت امنیت حفظ آثار تاریخی برقرار گردد.

همچنین سرپرست تیم کاوش باستان شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با انتقادی از اینه تپه های تاریخی این منطقه زیر تیغ پروژه های عمرانی قرار دارند نیز گفت: متأسفانه با وجود اعتراضات و به دستور استاندار وقت، عملیات عمرانی در این مناطق انجام شد که سبب تخریب بخشی از این تپه تاریخی شد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: الی گشت
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5468

به "سرنوشت اسفبار تپه تاریخی 5000 ساله که زیر 50 تن زباله مدفون شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت اسفبار تپه تاریخی 5000 ساله که زیر 50 تن زباله مدفون شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید