دفاع ملی از فوتبال باشگاهی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در جلسه ای که روزگذشته در وزارت ورزش برگزار گردید تصمیم گرفتند اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا بر موضع خود مبنی بر سلب میزبانی تیم های ایرانی پافشاری کرد، از حضور در لیگ قهرمانان آسیا انصراف بدهند.

دفاع ملی از فوتبال باشگاهی

در حالی که مقامات فوتبال ایران این طور وانمود می کردند که سلب میزبانی از تیم های ایرانی یک بازی رسانه ای از طرف رسانه های عرب زبان منطقه است، اما خیلی زود تعیین شد که این داستان واقعیت دارد و کنفدراسیون فوتبال آسیا در تصمیمی ظالمانه میزبانی تیم های ایرانی را به بهانه واهی عدم امنیت سلب نموده است.

به گزارش خبرنگاران، گروه ورزش روزنامه اعتماد در گزارشی با بیان این مطلب نوشت: از آنجایی که این تصمیم از کمیته اجرایی AFC عبور نموده و مهدی تاج نیز عضو این کمیته است، انکار اولیه مسوولان فوتبال ایران جای تامل دارد و آنها با این کار فرصت یک روز رایزنی با کنفدراسیون فوتبال آسیا را از خود گرفتند. چهار تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان، در جلسه ای که روزگذشته در وزارت ورزش برگزار گردید تصمیم گرفتند اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا بر موضع خود مبنی بر سلب میزبانی تیم های ایرانی پافشاری کرد، از حضور در لیگ قهرمانان آسیا انصراف بدهند.

گفتنی است که این تصمیم احتمالا امروز در کمیته اجرایی به رای گذاشته می شود و تمام امید تیم های ایرانی به مهدی تاج است که بتواند با لابی گری رای کنفدراسیون را به نفع تیم های ایرانی بازگرداند، اما تجارب قبلی و به خصوص مورد بازی در زمین بی طرف با تیم های عربستانی، نشان داده که نمی توان به دیپلماسی ورزشی مدیران فوتبال ایران دل بست و از همین حالا باید به فکر واکنش مناسب در قبال سلب میزبانی باشیم.

در حال حاضر تیم های ایرانی چند راه حل مقابل خودشان می بینند. یکی آنکه به این تصمیم ظالمانه تن بدهند و بپذیرند که در کشور ثالث بازی نمایند تا این ماجرا ختم به خیر شود و با رایزنی هایی که در هفته های آینده انجام می شود، این محرومیت تنها منوط به بازی های دور مقدماتی و پیش از مرحله گروهی باشد. یعنی استقلال و شهر خودرو بازی های تک حذفی پلی آف را در زمین ثالث برگزار نمایند و در این فاصله یک ماهه باقی مانده تا شروع مرحله گروهی، مقامات ورزش ایران از جمله وزیر ورزش و تیم حقوقی همراهش، با فشار به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا و دادگاه عالی ورزش تمام کوشش شان را انجام بدهند تا این سلب میزبانی ملغی شود.

این تصمیم شاید در شرایط فعلی عاقلانه ترین تصمیم باشد، اما به نظر می رسد مسوولان ورزش ایران آگاهند که شانس کمی برای بازگرداندن این رای دارند و می خواهند همین امروز انصراف رسمی تیم های ایرانی از مسابقات را اعلام نمایند. انصراف تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا، علاوه بر اینکه حدود صد هزار دلار در مجموع جریمه در پی دارد، می تواند باعث محرومیت طولانی مدت تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا بشود.

به احتمال فراوان کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا حداقل به مدت دو تا سه سال از حضور تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان جلوگیری خواهد نمود و این تصمیم لطمه ای جبران ناپذیر به فوتبال ایران می زند و ضرر هنگفتی متوجه تیم های ایرانی خواهد نمود که از معدود منابع درآمدشان پاداش های AFC است. یکی دیگر از چاره هایی که تیم های ایرانی دارند، این است که مانند مساله میزبانی در کشور ثالث از تیم های عربستانی، این تصمیم را هم بپذیرند و به جای تحمل ضرر هنگفت، به بازی سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا تن بدهند. باتوجه به موضع گیری هایی که تا به امروز شده، این گزینه از همین حالا حذف شده به نظر می رسد و تیم های ایرانی احتمالا هرگز زیر بار این تصمیم نخواهند رفت.

واکنش رسمی مدیران باشگاه ها

محمدحسن انصاری فرد درباره موضع باشگاه پرسپولیس گفته است: اگر این اتفاق بیفتد ما شرکت نمی کنیم. از دید باشگاهی و ملی، می توانم بگویم پرسپولیس صندلی ویژه در آسیا دارد و ما پرطرفدارترین تیم آسیا هستیم. در فینال باشگاه های آسیا آقای اینفانتینو تعجب نموده بود. طرفداران نهایت احترام را گذاشتند و نهایت خویشتنداری را نشان دادند، نمی شود این را نادیده گرفت. شعار کنفدراسیون فوتبال آسیا این است که مسائل سیاسی نباید وارد فوتبال شود که الان شده است . مسائل جذب تماشاگر هم با این کار در تناقض است و این یک ضربه به آبروی AFC و فیفا است. شما چطور می توانید تیم هایی را که در تهران و شهرستان طرفدار دارند، محروم کنید؟ ایران جزو امن ترین کشورهای غرب آسیا و منطقه است. در عربستان با جنگی که با یمن دارد ممکن است هر لحظه پهپادهای یمنی، عربستان را بزنند اما ما که داخل جنگی نیستیم و مسئله ای هم نداریم.

خود عراق هم شرایطش همین طور است اما عربستان و عراق می توانند ما نه؟ این نشان می دهد بحث سیاسی مطرح است و ما نباید زیر بار این داستان برویم چون هرقدر عقب برویم اینها جسارت بیشتری نشان می دهند و به نظرم فیفا باید عاقلانه و به دور از مسائل سیاسی برخورد کند. فیفا آبرو و اعتبار خود را زیر سوال می برد. فیفا و AFC باید از این آزمون سربلند بیرون بیایند چون آبرو و اعتبارشان در خطر است.فرهاد حمیداوی، مالک باشگاه شهرخودرو درباره این موضوع گفت: من قبل از جلسه گفتم و در جلسه هم به همین جمع بندی رسیدیم و قرار شد فقط و فقط در کشور خودمان بازی کنیم.

متاسفانه این اتفاق در ادامه می تواند به بازی های ملی و دیگر ورزش های کشور سرایت کند. عزت و شرف ایران از همه چیز مهم تر است و به همین دلیل ما در کشور ثالث بازی نمی کنیم. حمیداوی درباره بازی این تیم در رقابت های پلی آف لیگ قهرمانان آسیا هم گفت: در نامه ای که دیروز به فدراسیون فرستادند گفتند 5 روز بعد باید در خارج از ایران بازی و باید کشور ثالث را معرفی کنیم. امروز (دیروز) اما در این جلسه به این جمع بندی رسیدیم که در این صورت در رقابت ها شرکت نکنیم. او با ابراز امیدواری از اینکه لابی و رایزنی ایران در AFC بتواند ماجرا را حل نماید، گفت: امیدوارم آقای تاج و هیات رییسه فدراسیون بتوانند کاری نمایند به حق مان دست پیدا کنیم.

مسعود تابش، مدیرعامل باشگاه سپاهان نیز در این مورد گفت: در این باره کمی تحمل کنید تا جلسات ما تکمیل شود، ان شاءالله کنفدراسیون فوتبال آسیا قبول می نماید که ما میزبان بازی های مان باشیم. این یک تصمیم کاملا سیاسی است. در کشورهای دیگر تظاهرات میلیونی انجام می شود و حتی خیلی از کشورها درگیر جنگ هستند. شعار فیفا و ای اف سی این است که فوتبال از سیاست جداست و من فکر می کنم این تصمیم ها کاملا سیاسی است. باشگاه فوتبال استقلال هم روز گذشته تاکید نمود که به هیچ وجه در کشور ثالث میزبان الکویت نخواهد بود و فقط در تهران به میدان خواهد رفت.

باشگاه هایی که نماینده ندارند

باشگاه های فوتبال استقلال تهران و شهرخودروی مشهد، در حال حاضر نماینده قانونی ندارند که بتواند از حق شان در کنفدراسیون فوتبال آسیا دفاع کند. اسماعیل خلیل زاده که سرپرست مدیرعاملی استقلال است، سمتی دارد که در کنفدراسیون فوتبال آسیا به رسمیت شناخته نمی شود. همچنین بالاترین مقام اجرایی شهرخودرو هم در حال حاضر سرمربیگری این تیم را عهده دار شده و AFC مالک را به عنوان مدیر به رسمیت نمی شناسد. چنین اتفاقی در چنین شرایطی، نشان می دهد شرایط مدیریت در فوتبال تا چه اندازه فشل است و حتی باشگاه های خصوصی هم از این قاعده مستثنا نیستند.

واکنش مقامات عالی ورزش و فوتبال

حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال در رابطه با این تصمیم گفت: به هیچ وجه چنین کاری نمی کنیم. تصمیم فدراسیون و باشگاه ها این است که اگر این رای قطعی شود به هیچ وجه در خارج از کشور بازی ننمایند. ما باید میزبانی کنیم چون حق مردم ما است. ما نباید تماشاگران خود را از حق میزبانی محروم کنیم. ما پای این تصمیم می ایستیم. سرپرست فدراسیون فوتبال درباره تبعات کناره گیری از لیگ قهرمانان آسیا گفت: جلسه ای در این زمینه برگزار کردیم و به هر حال این تصمیم تبعاتی دارد که باید آن را بپذیریم. اما باید مقابل این تصمیم بایستیم. یک بار در جریان موضوع عربستان کوتاه آمدیم و اگر مقابل این تصمیم نایستیم مطمئن باشید در ادامه تصمیمات دیگری می گیرند.

رضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک درمورد تصمیم AFC مبنی بر بازی نکردن تیم های باشگاهی فوتبال ایران در خانه اعلام کرد: این مساله را باید در دایره یک موضوع جامع تری ببینید که دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی است. امروز مساله فوتبال و ورزش جدا از مساله سیاست نیست. بخشی از فشار استکبار جهانی به وسیله ورزش است و این هم بخشی از این پروژه است که نشاط و شادکامی را از مردم بگیرد. یکی از حوزه هایی که روی آن برنامه ریزی نموده اند همین است و یک مساله کاملا دروغی و جعلی را عنوان نموده اند.

همه می دانند که ما در یک فضای امنی هستیم و ایران در منطقه از امن ترین کشورها است. حادثه ای که رخ داد ناگوار بود و رسما جمهوری اسلامی مسوولیت آن را پذیرفت اما ادامه دادن آن به نوعی انتقام جویی از ملت است. نمی خواهم وارد ابعاد سیاسی موضوع شوم اما کسانی که این رفتار را دارند انجام می دهند فاقد اقتدار هستند و عملا به عنوان بازیچه استکبار جهانی عمل می نمایند. یکشنبه (امروز) هیات اجرایی AFC جلسه دارد و نتیجه قطعی را اعلام می نماید. اما ما برای حفظ اقتدار و اعتبار نظام هیچ وقت فشار و تحقیر را تحمل نخواهیم کرد. رسما اعلام شده اگر چنین تصمیم گرفته شود ما در مسابقات شرکت نخواهیم کرد. تبعات آن هم برعهده کسانی است که این تصمیم را می گیرند.

مصطفی هاشمی طبا: حرف زور احتیاج به عکس العمل دارد

در این شرایط راه حلی را که متضمن حل مساله باشد، نمی شود پیش بینی کرد ولی می توانیم عکس العمل مناسب داشته باشیم. عکس العمل ما باید این باشد که با مساله برخورد کنیم و حرف AFC را نپذیریم.

در حقیقت نباید اجازه دهیم اینقدر مسائل سیاسی بر مسائل ورزشی سایه بیندازد. حالا اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد در هاله ای از ابهام است. اینکه ما مذاکره کنیم یا از دیپلماسی ورزشی سود ببریم یا چیزهایی از این دست بستگی به گذشت زمان و اتفاقات آینده دارد.

آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، این است که پذیرش این مساله از سوی ما شکست بزرگی به حساب می آید. این عدم پذیرش البته تبعاتی هم به همراه دارد؛ ممکن است محروم یا مجبور شویم جریمه بپردازیم. به هر حال زور گفتن و حرف ناحسابی زدن احتیاج به عکس العمل دارد. نباید مثل آن زمانی شود که آقای کی روش هر چه می گفت ما جواب می دادیم چشم! اگر قرار باشد هر چه AFC بگوید ما بگوییم چشم که قابل پذیرش نیست.

بیژن ذوالفقارنسب: بازی کردن در زمین بی طرف بهتر از تحریم است

من فکر می کنم درست ترین و منطقی ترین واکنش به این رخداد پیگیری موضوع به وسیله کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش است و این نهادها باید از کلیت ورزش ایران در این مساله دفاع نمایند. این مساله تنها مربوط به یک فدراسیون نیست. این برمی شود به هویت و شخصیت بین المللی ورزشی یک کشور که باید از آن دفاع شود. آرمان های کمیته بین المللی المپیک می گوید ورزش باید به هر شکلی از سیاست جدا باشد. در این راه باید از هرگونه تبعیض رنگ، نژاد، دین و جناح بندی های سیاسی جلوگیری شود. این اتفاق بیش از هر چیزی یک سری تحرکات و فعل و انفعالات سیاسی است که برخی نمایندگان برخی کشورها در کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام می دهند. آنها با تشکل هایی که بین خودشان انجام می دهند چنین تصمیماتی را می گیرند و جنبه بین المللی می دهند.

حال اگر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دارای حقوقدان های برجسته ای باشند، بلافاصله باید ورود نموده و ثابت نمایند ایران از امنیت لازم برخوردار است. حتی این بهانه هایی که در خصوص کریدورهای پروازی آورده اند که آسمان ایران امن نیست باید ثابت شود که کذب است. در خصوص اینکه گفته می شود تیم ها می خواهند انصراف بدهند باید بگویم متاسفانه چنین تصمیماتی، طولانی تر شدن تحریم ها را برای ما در پی دارد. به نظرم انصراف دادن یک اشتباه محض است و یاری کردن به تصمیمات AFC است. باید وکیل های توانمند بگیرند و نگذارند تصمیم اولیه اجرا شود. اگر آنها توانستند وکلای ما را قانع نمایند به نظرم برگزاری مسابقات در کشور ثالث بهتر از تحریم کردن است. تحریم کردن هیچ دستاوردی برای ما ندارد چون پروپاگاندای آنها قوی تر است و می توانند در عرصه بین المللی هجمه علیه ما درست نمایند.

عبدالرحمن شاه حسینی: باید به CAS شکایت کنیم

در ابتدا باید بگویم که با توجه به سابقه فوتبال ایران من این حکم را حکمی ظالمانه می دانم. از طرفی این حکم بیانگر این واقعیت است که مدیریت ورزش ما در سطح بین المللی در سطحی پایین تر از صفر قرار گرفته است. شاهد مثال این جمله این است که AFC هر گاه هر تصمیمی که دلش خواسته، ولو سلیقه ای برای فوتبال ما گرفته است. این در شرایطی است که سابقه امر نشان می دهد ما هیچ گاه در میزبانی هایی که داشتیم دچار مشکل نشدیم. تیم هایی که مهمان ما بودند هیچ گاه دچار مشکل نشدند. با وجود این نوع برخورد ما با این قضیه ممکن است تبعات متفاوتی داشته باشد.

اگر همان طور که گفته می شود تیم ها انصراف بدهند، با توجه به اینکه ما عضو نهادهای بین المللی از قبیل AFC و FIFA هستیم با تمکین نکردن مان از احکام آنها، این نهادها پرونده ما را به ارکان قضایی خود می برند و مطمئنا تنبیهاتی برای مستنکفین از اجرای احکام در نظر می گیرند. ولی بنده معتقدم اگر در کشورمان متحد باشیم و باشگاه ها بایستند جلوی AFC، این نهاد نیز متقابلا متضرر خواهد شد. از لحاظ بیزینس فوتبال ما بیشترین تماشاگر را در سطح آسیا داریم و اگر ما از این مسابقات کنار بکشیم یا کنار گذاشته شویم، خود AFC از لحاظ درآمدزایی به مشکل می خورد. من فکر می کنم یک بار برای همواره باید محکم بایستیم تا این مشکل رفع شود. البته در این میان یک راه حل قانونی وجود دارد. ایران می تواند به دادگاه CAS شکایت کند. این اقدام قانونی می تواند باعث فرجام خواهی در خصوص این حکم ظالمانه شود. با توجه به فوریت مساله ما می توانیم تقاضای دادرسی فوری بکنیم تا خیلی سریع به آن رسیدگی شود.

فرزاد آشوبی: وضع فوتبال با انصراف تیم ها بدتر می شود

به نظرم این حکم غیرمنطقی و ظالمانه است. با این حال اگر منافع ملی را در نظر بگیریم، دو راه پیش رو داریم. یا باید اینقدر قوی باشیم که بتوانیم حق خودمان را بگیریم یا اینکه به این حکم تن بدهیم به این خاطر که منافع ورزش و فوتبال باید در نظر گرفته شود.

چهار باشگاه ما که حاضر در مسابقات هستند و امروز اعلام کردند در رقابت ها حاضر نخواهند شد، حال مساله سر این نیست که کار باشگاه ها درست است یا خیر؛ مساله سر این است که آیا در کمیته اجرایی AFC زورمان می رسد یا نه. اگر زورمان می رسد که هیچ وگرنه اگر نمی رسد یا باید خطر محرومیت را به جان بخریم یا تمکین کنیم. به نظرم انصراف از مسابقات اصلا عاقلانه نیست. فوتبال در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و اگر بخواهد از رقابت های قاره ای و رسمی هم دور شود شرایط بدتر می شود. امیدوارم بتوانیم حق مان را بگیریم در غیر این صورت باید منافع ملی را در نظر بگیریم و در مسابقات حاضر شویم.

ناصر ابراهیمی: زمان جنگ با عراق تیم های خارجی به ایران می آمدند

من نمی خواهم از منظر مسائل سیاسی حرف بزنم، اما اصولا این رویکرد AFC درست نیست. آنها هنوز آزمایش ننموده اند تا ببینند وقتی تیمی می خواهد وارد ایران شود، پروازها انجام نمی شود یا شرکت های هواپیمایی همه پروازهای شان را ممنوع می نمایند. من در زمان جنگ سرمربی تیم ملی بودم و مسابقات دهه فجر را برگزار کردیم. چندین کشور خارجی در آن رقابت ها حاضر شدند. بلغارستان و لهستان و غنا و چند کشور دیگر آمدند و بازی ها هم برگزار گردید. آن هم در شرایطی که ما در جنگ رو در رو با عراق بودیم. امنیت ورزشگاه ها در ایران مساله ای ثابت شده است و تا به حال اتفاقی نیفتاده که کشورهای دیگر بخواهند با استناد به آن بهانه بگیرند.

مثلا بگویند فلان بازی نیمه کاره ماند یا فلان مشکل برای بازیکنان ایجاد شد. به نظرم بد نیست هر چهار تیم رویه انصراف را پیش بگیرند و حداقل آن را آزمایش نمایند. شاید در این شرایط کنفدراسیون آسیا رایش را برگرداند. تا به حال اتفاقی در فوتبال ایران برای تیم های خارجی نیفتاده. با عربستان یک سری مسائل خارج از فوتبال داشتیم که باعث شد بازی ها در کشور ثالث برگزار شود. آنها نفوذ دارند در کنفدراسیون آسیا اما اگر قرار باشد کویتی ها و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس هم این نفوذ را داشته باشند شرایط بد می شود. بردن بازی ها به کشور ثالث به ضرر فوتبال ایران است.

فوتبال ایران به خودی خود رو به ضعف است. شما نگاه کنید در 4 دهه اخیر نه نوجوانان، نه جوانان و نه امید نتوانسته اند به موفقیت برسند. تیم بزرگسالان در جام ملت های آسیا به فینال نرسیده. حالا در چنین شرایطی اگر بازی های آسیایی را به خارج از کشور منتقل نمایند، اوضاع از این هم بدتر می شود. ما باید خیلی قوی مقابل کنفدراسیون فوتبال آسیا بایستیم و از حق مان دفاع کنیم.

-

بیشتر بخوانید

فدراسیون فوتبال: دریافت نامه از AFC درباره بازی در زمین بی طرف

یک منبع در AFC: تیم های ایرانی درخواست انصراف نداده اند

اطلاعیه کانون طرفداران پرسپولیس خطاب به AFC و شیخ سلمان

-

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: عصر ایران
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20493

به "دفاع ملی از فوتبال باشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفاع ملی از فوتبال باشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید