جو بایدن شرایط را برای ایران بهتر نمی کند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آقای ترامپ و دوستانشان بعد از استقرار دولت جدید آمریکا آغاز به عمل بر وعده هایی کردند که در زمان تبلیغ انتخاباتی بر آنها تکیه نموده بودند. در حقیقت هدف اصلی ترامپ بر هم زدن توافقاتی بود که در سطح بین الملل با کشورهای مختلف داشت از جمله بحث برجام که توافقی بین المللی بود و دستور کار ویژه او افزایش یک طرفه تحریم ها و زیر فشار قرار دادن کشورهای مختلف برای محدود کردن روابط تجاری با ایران بود. تا از این طریق مسئولین ایرانی را به مذاکره وادار نمایند. آمریکا در مقاطع سیاسی مختلفی بر این مساله تاکید داشت حتی مطرح کردن بحث مذاکره در کنار این فشارها تازگی ندارد. قطعا این مذاکره از روی حسن نیت و برای برطرف دشمنی ها نیست بلکه بخشی از رفتار تعریف شده آمریکا در راه رسیدن به اهداف خود است. برداشت آنها این است که شرایط رقابت در انتخابات پیش رو برایشان سختتر خواهد بود از این رو سعی در رو کردن برگ جدیدی هستند که موضوع را در سطح افکار عمومی مردم آمریکا تغییر بدهد و با این ترفند جدید کمی از بحران هایی که جمهوری خواستار را در برگرفته است بکاهند.

جو بایدن شرایط را برای ایران بهتر نمی کند

هر کشوری برای تامین منافع ملی خود از طرق مختلف اقدام می نماید که یکی از این اصول مذاکره است و اصل مذاکره به خودی خود چیز بدی نیست. بلکه آنچه معین کننده خوب یا بد بودن یک مذاکره است شرایطی که شما زیر سایه آن شرایط وارد مذاکره می شوید. زمانی از موضع قدرت و احترام متقابل با کشوری مذاکره می کنید تا از حق خود دفاع کنید که قطعا کاری پسندیده است ولی زمانی از موضع ضعف وارد مذاکره می شوید و طرف مقابل احساس می نماید به دلیل فشار بر شما پیروز به امتیاز گیری شده است. چنین مذاکره ای به هیچ وجه به نفع شما نخواهد بود. و منافع ملی ما را تامین نمی نماید و در سیاست خارجی رتبه ما را به رتبه پایینی تنزل خواهد داد و مردم ما را از عظمت خود پایین می کشد.

شرایط مذاکره زمانی به نفع ما تغییر خواهد نمود که بتوانیم نقاط ضعف داخلی خود را تغییر بدهیم و در حقیقت مجبور به مذاکره نباشیم. ما باید ابتدا زمینه هایی برای یک رشد و جهش در ساختارهای خود ایجاد کنیم که اصلاح ساختارهای مالی است. دولت ما باید کوچک گردد و بخش خصوصی واقعی داشته باشیم و زمینه فساد در بین مدیران ما از بین برود همچنین اعتماد به بخش خصوصی بوجود بیاید و از این بخش حمایت کنیم و اجازه بدهیم وابستگی بودجه به نفت حداقل گردد. اگر اقتصاد ما از شرایط ناسالم خارج گردد و درآمدهای کشور افزایش پیدا کند و سطح رفاه در داخل کشور بالا برود می توانیم محکمتر روی حرفمان بایستیم و از حقوق کشور و مردم دفاع کنیم.

خیلی ها براین باور هستند اگر قرعه انتخابات نوامبر به نام جو بایدن در بیاید شرایط خوبی برای ایران رقم خواهد خورد ولی تحلیل بهبود فضا بعد از حضور جو بایدن در کاخ سفید تحلیل درستی نیست. شاید موضع دموکرات ها در مورد برجام کمی متفاوت باشد ولی نباید فراموش کرد دولتمردان آمریکایی همیشه بر علیه منافع ملی ما گام برداشته اند و ماهیت آمریکا تغییری نخواهد نمود. فارغ از اینکه چه کسی و چه حزبی در آمریکا بر سر کار بیاید باید توجه ایران به بهبود شرایط مالی باشد و تغییرات بزرگی در ساختار های مالی کشور ایجاد گردد. البته تا زمانی که رییس جمهوری آمریکایی پیمانی بین المللی را امضا می نماید و رییس جمهور بعدی این کشور از همان قرار داد خارج می گردد و تعهدات خود را زیر پا می گذارد نمی توان اعتمادی به این کشور و دولت های بعدی آن داشت. تا زمانی که عدم پایبندی به تعهدات در بین دولتمردان این کشور دیده می گردد حرفها و وعده ها بازی های سیاسی و مقطعی است و دل خوش کردن به آنها بی فایده است.

رامین مهمان پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34137

به "جو بایدن شرایط را برای ایران بهتر نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جو بایدن شرایط را برای ایران بهتر نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید