امکان ورود افراد غیر دانشجو به موزه مهندسی برق نصیر، نمایش سیر پیشرفت مخابرات از مورس تا موبایل

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیر موزه مهندسی برق نصیر با اشاره به عضویت این موزه در کمیته بین المللی موزه های دانشگاهی و همچنین اخذ مجوز میراث فرهنگی، اخذ مجوز را به سبب انگیزه های اقتصادی ندانست و شرح داد: با وجود آن که در محیط دانشگاهی هستیم، امکان ورود افراد غیر دانشجو نیز در صورت درخواست ورود به موزه فراهم است.

امکان ورود افراد غیر دانشجو به موزه مهندسی برق نصیر، نمایش سیر پیشرفت مخابرات از مورس تا موبایل

هادی علی اکبریان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به اینکه ساختمان کنونی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، همان ساختمان وزارت پست و تلگراف سابق است، شرح داد: این ساختمان به تدریج و به همت مسؤول آموزش وقت از یک مدرسه ساده پست و تلگراف، به دانشکده مخابرات تغییر کاربری داد و بعد از آن بود که وزارت خانه به ساختمان دیگری منتقل شد.

وی اضافه کرد: در زمان انتقال ساختمان وزارت خانه در سال 53، متوجه انباری پر از وسیله های قدیمی و عجیب شدیم و در آن موقع به وزیر درخواست دادیم این وسیله ها کاربری آموزشی پیدا کند و در دانشکده (انبار موزه) باقی بماند. البته با توجه به آنکه دانشکده زیرمجموعه وزرات پست و تلگراف بود، چنین امکانی برای ما فراهم شد.

مدیر موزه مهندسی برق نصیر با اشاره به اینکه همیشه به دنبال آن بودیم تا امکانی برای نمایش این وسایل فراهم آوریم، اظهار کرد: نخستین بار در حدود سال های 65، 66 کل لامپ های الکترونیکی انبار موزه را در یکی از آزمایشگاه ها به نمایش گذاشتیم.

علی اکبریان ضمن اشاره به برگزاری اولین کنفرانس مهندسی برق دانشجویی در سال 77، یادآور شد: انتها 2 الی 3 سال بعد از این کنفرانس، وسایل دیگری نیز به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد. انتها به همت دکتر دلربایی و با حمایت وزارت پست و تلگراف، ویترین ها برای اولین بار در سال حدود سال های 81، 82 افتتاح شد.

اخذ مجوز میراث فرهنگی و عضویت در کمیته بین المللی موزه های دانشگاهی

وی هدف از تشکیل موزه نصیر را آموزش دانست و شرح داد: بر این اساس، هدف ما از افتتاح ویترین ها در سال 82 نگهداری اشیای قدیمی نبود، بلکه کاربری آموزشی وسایل را در دستور کار خود قرار دادیم.

مدیر موزه مهندسی برق نصیر با اشاره به اینکه گالری از مورس تا موبایل موزه ملی علوم و فناوری ایران نیز با همکاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ایجاد شده است، تشریح کرد: با توجه به آنکه تنها موزه تخصصی مهندسی هستیم، به دنبال توجه بیشتر به موزه مان بودیم؛ از این رو به عضویت کمیته بین المللی موزه های دانشگاهی درآمدیم و همچنین مجوز میراث فرهنگی را دریافت کردیم.

علی اکبریان با بیان اینکه دو تِم موضوعی در موزه مهندسی نصیر وجود دارد، گفت: بخشی از وسایل موزه تجهیزات بسیار قدیمی (از جمله اولین دستگاه مورس در ایران) و دارای ارزش ملی هستند که به معنی واقعی از آن ها حفاظت می کنیم. بخش دیگر وسایل قطعات جدید هستند که بیشتر کاربری آموزشی دارند.

وی ذیل کاربری آموزشی این تجهیزات شرح داد: در این راستا دو کار انجام می گردد. یکی آنکه اساتید وسایل را به کلاس ببرند و دیگر آنکه جلساتی از کلاس درس در موزه برگزار گردد. بدین ترتیب دانشجویان با جنبه های تاریخی موضوع درس آشنا می شوند، در عین حال سعی می نمایند برای حل مسائل یا معادله، دستگاه ها را مورد استفاده قرار دهند.

انگیزه ما از اخذ مجوز میراث، حمایت های اقتصادی نبوده است

مدیر موزه مهندسی برق نصیر با اشاره به اینکه خودمان سراغ میراث فرهنگی رفته ایم، توضیح داد: از ما حمایت بودجه ای نشده و ویترین های ما استاندارد نیست. ویترین ها دائم باید برای گردگیری باز شوند که این به تجهیزات آسیب می زند. به طور کلی نمایش وسایل ضعیف است و عکس های خوبی از آن ها نداریم.

علی اکبریان با بیان اینکه انگیزه ما از اخذ مجوز میراث فرهنگی دریافت حمایت های اقتصادی نبوده، اما اگر حمایتی صورت گیرد خوب است، تشریح کرد: مسائل فوق را با بودجه ناچیز خودمان جلو می بریم. در چارت دانشگاهی به صورت غیررسمی زیرمجموعه معاونت پژوهشی هستیم. این در حالی است که برخی دوستان قطعات جدید را با عشق و علاقه و از جیب خودشان خریداری نموده اند. بنابراین بخشی از هزینه ها از محل بودجه معاونت پژوهشی و بخشی دیگر از هزینه خود افراد و هزینه های دانشجویی تأمین می گردد.

وی اضافه کرد: چند نفر به صورت پاره وقت در موزه کار می نمایند و جزو کارمندان معاونت پژوهشی به حساب می آیند. آگهی درخواست همکاری در موزه به صورت دائم موجود است. چند نفر توانسته اند واحد کارآموزی خود را در موزه بگذرانند و در مواردی هم پروژه های درسی در موزه و مربوط به آن تعریف شده است؛ به عنوان مثال این موضوع که دانشجو تاریخچه یکی از قطعات در موزه را دربیاورد.

امکان ورود افراد غیر دانشجو به موزه

مدیر موزه مهندسی برق نصیر درباره بازدیدنمایندگان از موزه شرح داد: بازدیدنمایندگان عمدتاً دانشجویان و مهمانان داخلی و خارجی هستند که موزه برایشان از جذابیت خاصی برخوردار است. همچنین با وجود آنکه موزه در محیط دانشگاهی واقع شده، افراد در صورت درخواست می توانند وارد آن شوند و در آدرس موزه معمولاً قید می گردد که موزه مهندسی برق نصیر در لابی دانشکده مهندسی برق و روبه روی موزه رضاعباسی واقع شده است.

علی اکبریان با اشاره به اینکه پروژه های اساتید تا حد محدودی در موزه به نمایش گذاشته شده است، کاربری موزه مهندسی نصیر را بیشتر پرداختن به جنبه های تاریخی مهندسی برق بیان کرد و گفت: در این موزه چندان به افتخارات دانشگاه توجه نشده است؛ البته باید در نظر داشت که ساختمان این دانشکده خودش تاریخی است.

وی در انتها یادآور شد: موزه ما بیشتر پایه مخابراتی داشته و بعداً به تدریج گرایش های دیگر رشته های مهندسی از جمله قدرت، کنترل، کامپیوتر و … را اضافه کردیم و در حال حاضر یک موزه جامع مهندسی هستیم.

در نظر دریافت سیر صعودی پیشرفت مخابرات در دیدگاه توسعه ای موزه

مهندس حسین دلربایی، از بنیان گذاران موزه مهندسی نصیر نیز در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه امروزه موزه محلی برای نگهداری اشیای عتیقه نیست و بیشتر جنبه انگیزشی دارد، اظهار کرد: در موزه به دنبال آن هستیم که سیر مخابرات از مورس تا موبایل را به دانشجویان نشان دهیم. در آینده نیز جهش و پیشرفت چنین موضوعاتی ادامه خواهد داشت و ما در نظر داریم در توسعه موزه، دیدگاه رو به جلوی خود را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: امروزه در موزه های معتبر بین المللی افراد می توانند اشیا را از نزدیک لمس نمایند و ما هم سعی داریم حداقل یک تا دو روز در سال چنین رویه ای را دنبال کنیم. همچنین چنان چه دانشکده مهندسی برق تدابیری بیندیشد، در روزهای تعطیل نیز میزبان علاقه مندان خواهیم بود.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 4512

به "امکان ورود افراد غیر دانشجو به موزه مهندسی برق نصیر، نمایش سیر پیشرفت مخابرات از مورس تا موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان ورود افراد غیر دانشجو به موزه مهندسی برق نصیر، نمایش سیر پیشرفت مخابرات از مورس تا موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید