اعلام التیام زخم کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، التیام زخم کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین صورت می گیرد.

اعلام التیام زخم کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین

داستان چیست؟

کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین در فاصله 20 کیلومتری مرز ایران و عراق در مرکز شهر مرزی قصرشیرین واقع شده که معماری آن به سبک هنر ایرانی و اسلامی است.

این کاروانسرا در زمان شاه عباس صفوی بر سر راه زایران عتبات عالیات و کربلای معلا با طول و عرض 60 متر و ارتفاع پنج متر از داخل در زمینی به مساحت سه هزار و 600 مترمربع ساخته شده است.

این بنای تاریخی با توجه به شرایط اقلیمی این منطقه طراحی شده، بگونه ای که در گرمای شدید تابستان هوای داخل آن خنک و در سرمای خشک زمستان هوای داخل آن گرم است.

کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین از طریق سنگ و آجر ساخته شده که در بعضی از قسمتهای آن از جمله ورودی نیز آجرهای بناهای ساسانی بکار رفته است.

در گذشته کاروانهای زیارتی و تجاری در فصل تابستان با قرار دریافت در حیاط بیرونی و بردن بار و بنه خود به درون اتاقکها که از طریق یک رواق به آن متصل است، به استراحت پرداخته و در فصل سرما در درون دالانهای درونی کاروانسرا که گرم می ماند، استراحت می کردند.

در درون هر راهرو یا دالان و یا شبستان چندین حجره نهاده شده است که هر حجره دارای طاق های هلالی شکلی است که از طریق رواقهایی به اتاقهای کوچکتری متصل می گردد و این حجره ها برای نگهداری بارهای تجاری استفاده می شد و گاهی نیز محل استراحت مسافران بود.

در چهار ضلع دیوار دور این کاروانسرا برج های نگهبانی برای حضور نگهبانان احداث شده که وظیفه حفاظت و حراست از کاروانها را در مقابل حمله دزدان و غارتگران برعهده داشته اند.

یکی از شاهکارهای این بنای تاریخی احداث طاق های گنبدی است که به منظور استحکام طاقهایی به فاصله چند متر از یکدیگر به صورت گنبدی زده اند که از نمای بیرون و بالای پشت بام گنبدی شکل و از داخل با یک ظرافت زیبایی به صورت چهار ضلعی که از ابتدا و دهانه طاق عظیم و هرچه به انتهای طاق می رود کوچکتر و باریکتر می گردد، بنا شده است.

اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی در جریان جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق و اشغال قصرشیرین قسمت اعظمی از آن تخریب شد که پس از آن مورد بازسازی نهاده شد.

کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین بعنوان یک مکان تاریخی و فرهنگی، از 28 مهر سال 87 با تصمیم استاندار وقت کرمانشاه و مسئولان محلی به مکانی برای عرضه کالاهای وارداتی و داخلی از جمله فروش محصولات صوتی و تصویری و لوازم خانگی وارداتی و آرایشی و عرضه لباس تبدیل شده است.

کاروانسرای شاه عباسی از نظر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اثری تاریخی است و برای بازسازی آن هزینه زیادی صرف شده و میراث معتقد است که حضور غرفه داران و کاربری فعلی آن موجب شده به بخشی از این اثر تاریخی خسارت هایی وارد گردد.

این موضوع سالهای اخیر به مناقشه ای میان اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل شد و هر یک از طرفین خود را در این خصوص محق تر از دیگری می داند که البته قسمتی از این اثر تاریخی نیز به موزه مردم شناسی تبدیل شده بود که از سوی میراث فرهنگی وسایل آن جمع شده و به مرکز استان کرمانشاه منتقل شد و این قسمت نیز هم اکنون در مالکیت اوقاف و بدون استفاده است.

این بنای تاریخی و فرهنگی که در یکی از خیابان های پرتردد شهر قصرشیرین واقع است در زلزله آسیب فراوانی دید و با توجه به تخریب قسمت بیرونی این اثر خطری برای پرت شدن سازه این بنا به سمت خیابان برای خودروهایی که از این جهت تردد می کردند یا عابران پیاده و همچنین دانش آموزانی که در مدرسه جنب این اثر تحصیل می نمایند، شده بود.

بازسازی کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین با پنج میلیارد ریال

فرماندار قصرشیرین پیرامون التیام زخم کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین گفت: بخشی از بنای تاریخی کاروانسرای شاه عباسی این شهر در جریان زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه آسیب دید که با پیگیری های اجرا شده از محل اعتبارات زلزله پنج میلیارد ریال برای بازسازی آن در مرحله اول اختصاص یافته است.

مرادعلی تاتار اضافه کرد: چندین جلسه و نشست انجام شد که قرار شد بازسازی کاروانسرا توسط اداره اوقاف با توجه به مالکیت آن انجام گردد اما با توجه به تاریخی بودن این اثر میراث فرهنگی بر کار بازسازی آن نظارت می نماید.

وی گفت: بازسازی کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین از خواسته های مردمی بوده که با عنایت استاندار کرمانشاه و پیگیری های اجرا شده کار بازسازی آن شروع شده است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: با توجه به تداوم پس لرزه ها و همچنین بارشهای فصل زمستان و بارش باران امکان ریزش دیوار بیرونی این اثر و تهدید جانی برای شهروندان وجود داشت و همچنین باید این هویت گذشتگان حفظ می شد که از این رو بازسازی این اثر تاریخی در دستور کار نهاده شد.

کاروانسرای شاه عباسی در قصرشیرین با نظارت میراث فرهنگی بازسازی می گردد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: بازسازی بنای تاریخی کاروانسرای شاه عباسی شروع شده و با توجه به اینکه مالکیت این بنا با اداره اوقاف است پیمانکار این اداره نیز مشغول بازسازی است و میراث به عنوان ناظر بر انجام کار نظارت می نماید.

بهرنگ بابایی اضافه کرد: این کاروانسرا هم اکنون در اختیار اوقاف است و متاسفانه موزه مردم شناسی که در محل این اثر نیز به عنوان یک مکان فرهنگی بود جمع آوری شده و تمامی ماکتها و وسایل آن به موزه استان انتقال یافته و این قسمت نیز تحویل اوقاف شده و اکنون کاربری آن به امری غیرفرهنگی تبدیل شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی در مرکز شهر نهاده شده پیشتر قرار بر این شد که از این اثر دفع خطر گردد تا دیوارها و بخشی از آنکه در جریان زلزله آبان 96 خسارت دیده بود، بازسازی گردد.

او گفت: فصل اول بازسازی اثر شامل برطرف خطر و برداشتن بخش های آسیب دیده، آجرچینی سردر ورودی، بازسازی دیواره بیرونی ضلع جنوبی و بازسازی پوشش بام بنا خواهد بود.

وی اعلام نمود: تمامی وجوهات و درآمد آن نیز از محل اجاره غرفه ها در اختیار اوقاف است و ما تنها ناظر این اثر تاریخی هستیم.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همگردی
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40606

به "اعلام التیام زخم کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام التیام زخم کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید