آیا تزریق بوتاکس افسردگی را کاهش می دهد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، گرچه بوتاکس به عنوان درمانی زیبایی برای کاهش و پیشگیری از چین وچروک ها شناخته می گردد، یک بازبینی جدید نشان می دهد که این دارو بالقوه ممکن است برای درمان افسردگی هم به کار رود.

آیا تزریق بوتاکس افسردگی را کاهش می دهد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه بوتاکس، دارویی که از یک سم باکتریایی به سم بوتولینوم مشتق می گردد، از قبل برای درمان بیماری های از میگرن و گرفتگی عضلانی گرفته تا تعریق شدید و بی اختیاری ادراری به کار رفته است.

پژوهشگران در دانشکده علوم داروسازی دانشگاه کالیفرنیا در سان دیه گو گزارش های مربوط به حدود 400000 نفر را در سیستم گزارش عوارض جانبی سازمان غذا و داروی آمریکا بازبینی کردند.

این گزارش ها به منظور آنالیز رابطه میان بوتاکس و افسردگی گردآوری نشده بودند، بلکه گزارش های ارسالی افرادی بودند که وقایعی که از تزریق بوتاکس برایشان اتفاق افتاده بودند، ذکر نموده بودند.

این پژوهشگران گزارش های مربوط به مصرف کنندگان بوتاکس که به هشت دلیل متفاوت و در محل های متفاوت از جمله پیشانی، گردن، دست و پا و مثانه این دارو به آنها تزریق شده بود، بازبینی کردند. گزارش های مربوط به بیمارانی که داروهای ضد افسردگی دریافت می کردند یا گزارش های مربط به که یکی از علل تزریق در آنها به علت افسردگی بود، حذف شدند.

یافته های این پژوهشگران که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است، نشان داد در بیمارانی که به علت تعریق مفرط، چین و چروک صورت، میگرن، سفتی و گرفتگی عضلات به آنها بوتاکس تزریق شده بود، نسبت به بیمارانی که به علت همین مسائل درمان دیگری شده بودند، احتمال گزارش افسردگی 40 تا 88 درصد کمتر است. این بهبودی افسردگی در بیمارانی که بوتاکس را در شش محل تزریق متفاوت (و نه فقط پیشانی که محل شایع تزریق است) گزارش شده بود.

یک کارآزمایی بالینی در جریان است تا تاثیر تزریق بوتاکس در پیشانی را به عنوان درمانی بالقوه برای افسردگی امتحان کند.

به گفته این پژوهشگران، پزشکان سال ها است که متوجه شده اند تزریق بوتاکس به دلایل زیبایی ظاهرا افسردگی بیمارانشان را هم تسکین می دهد.

تصور بر این بوده است که رفع کردن چین های شدید اخم در منطقه پیشانی حلقه بارخوردی که را عواطف منفی را تقویت می نماید، قطع کند، اما به گفته این پژوهشگران سازوکار تاثیر بوتاکس ممکن است پیچیده تر باشد، چرا که این آنالیز نشان داد محل تزریق بوتاکس از لحاظ تسکین افسردگی اهمیتی ندارد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 37295

به "آیا تزریق بوتاکس افسردگی را کاهش می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تزریق بوتاکس افسردگی را کاهش می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید